Na Śląsku i Mazowszu zarejestrowano najwięcej zbiórek publicznych

Już ponad 1500 zbiórek publicznych, od lipca, zostało zarejestrowanych na portalu - www.zbiórki.gov.pl - administrowanym przez resort administracji i cyfryzacji. Najwięcej w województwie śląskim i mazowieckim.
Na Śląsku i Mazowszu zarejestrowano najwięcej zbiórek publicznych
fot.pixabay.com

W sumie na portalu zarejestrowanych jest 1446 organizatorów. "Cele, na które zbieramy datki, są bardzo różne i obejmują m.in.: leczenie dzieci chorych na nowotwory, pomoc osobom niepełnosprawnym, ratowanie bezdomnych psów czy odnowienie starych nagrobków" - poinformował rzecznik prasowy MAC Artur Koziołek.

Ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych weszła w życie 18 lipca, zastępując przepisy z 1933 r. Dotychczas to, czy zbiórka się odbędzie, zależało od zgody urzędników. Pozwolenie było wydawane na ogół w ciągu ok. 30 dni. Teraz zbiórkę można prowadzić po opublikowaniu zgłoszenia na specjalnie w tym celu stworzonym portalu www.zbiorki.gov.pl, administrowanym przez MAC. Są tam zamieszczane zgłoszenia i sprawozdania ze zbiórek, dostępne online dla wszystkich. Zgłoszenie zbiórki można wysłać drogą elektroniczną lub tradycyjną - pojawia się ono na portalu w ciągu maksymalnie trzech lub siedmiu dni (w przypadku zgłoszenia w postaci papierowej).

Czytaj też: Zbiórki publiczne teraz bez urzędniczych formalności

Żeby zgłosić zbiórkę drogą elektroniczną oraz wysłać w ten sposób sprawozdania z jej przeprowadzenia, potrzebny jest podpis elektroniczny lub profil zaufany. Profil taki zakłada się bezpłatnie na portalu ePUAP.gov.pl, a bezpieczny podpis elektroniczny można kupić obecnie w jednej z pięciu firm świadczących usługi w tym zakresie.

W zgłoszeniu są informacje m.in. o organizatorach zbiórki, jej celu, czasie trwania, miejscu i sposobie przeprowadzania, a także o przewidywanych kosztach organizacji, które zostaną pokryte z zebranych ofiar.

Po zakończeniu zbiórki organizatorzy muszą sporządzić i wysłać do MAC dwa sprawozdania: z przeprowadzonej zbiórki, z podaniem wartości i rodzaju zebranych ofiar (w ciągu 30 dni od jej zakończenia) oraz ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar (tu termin zależy od kilku czynników). Jeśli sprawozdanie zawiera braki, nie zostanie zamieszczone na portalu, a to spowoduje, że nie będzie można przeprowadzić kolejnej zbiórki.

Sprawozdania są publicznie dostępne i każdy może sprawdzić, w jaki sposób wykorzystano jego środki i czy w związku z tym będzie chciał ponownie wesprzeć daną organizację. Informacje o zgłoszeniu zbiórki wraz ze sprawozdaniami będą dostępne na portalu przez 10 lat.

W czwartek informacja MAC o stanie realizacji ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych ma być przedmiotem obrad dwóch sejmowych komisji: administracji i cyfryzacji oraz innowacyjności i nowoczesnych technologii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE