Nowa wersja ePUAP pod koniec roku

Ma być intuicyjna w obsłudze, a więc przyjazna użytkownikowi. Mowa o platformie ePUAP. Te – i zmiany wdrożone dzięki przygotowywanej nowelizacji ustawy o informatyzacji - ułatwić mają obywatelom załatwianie spraw urzędowych przez internet.
Nowa wersja ePUAP pod koniec roku
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej pomyślana została jako główne miejsce w internecie, które odwiedzamy chcąc załatwić urzędową sprawę. Problem w tym, że to narzędzie jeszcze nie jest dla użytkownika przyjazne - znalezienie odpowiedniej usługi i do tego we właściwej gminie wymaga często czasochłonnego przeszukiwania serwisu, „przeklikiwania się" przez długie listy spraw i nazw.

Czytaj też: Platforma ePUAP w terenie

Tak zdarza się w przypadku serwisów internetowych, które zaczynają oferować usługi niedostępne wcześniej w sieci lub dostępne tylko w niewielkiej skali, np. miasta czy regionu. Taki system musi przejść test, który wykaże błędy i pozwoli je naprawić.

Główne narzędzie w e-administracji

EPUAP to platforma ogólnopolska, która w założeniu powinna być głównym miejscem, odwiedzanym przez tych, którzy chcą załatwić urzędową sprawę. Docelowo ePUAP ma współpracować z innymi systemami centralnymi i regionalnymi, dzięki czemu zawierać będzie spójną listę wszystkich dostępnych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną (nie tylko tych realizowanych przez ePUAP) oraz umożliwiać ich efektywne wyszukiwanie.

Jak informuje MAC, podległe resortowi Centrum Projektów Informatycznych pracuje nad tym, by uczynić serwis bardziej przyjazny użytkownikom. Dzięki wprowadzanym zmianom ePUAP powinien być łatwiejszy w użyciu, a załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Poszukiwanie na stronie odpowiednich funkcji, zakładek czy informacji ma być prostsze, niż dziś, a sposób komunikacji obywateli z urzędami ma przypominać wysyłanie e-maili.

Czytaj też: Jak popularna jest platforma ePUAP

Rejestracja i wniosek o profil zaufany za jednym razem

Jedną z najważniejszych funkcji ePUAP-u jest możliwość składania przez internet pism, podpisanych tzw. profilem zaufanym. To rodzaj podpisu elektronicznego, tyle że darmowego, a więc dostępnego dla każdego obywatela.

Dziś, mając profil zaufany, można założyć firmę (poprzez platformę CEIDG.gov.pl), sprawdzić lub opłacić składki ZUS, jak również sprawdzić dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Doceniło to już 146 tys. użytkowników, którzy założyli profil zaufany. Aby taki „podpis" uzyskać, trzeba się zarejestrować na ePUAP-ie i złożyć wniosek o profil zaufany.

Obecnie, aby założyć konto w systemie ePUAP, należy przejść kilka kroków: wpisać swoje dane osobowe wraz z loginem i hasłem, opcjonalnie uzupełnić je o dane teleadresowe oraz potwierdzić rejestrację. Złożenie wniosku o profil zaufany wymaga z kolei zalogowania się do systemu i wypełnienia nowego pola w formularzu. To się zmieni.

W nowym interfejsie ePUAP wszystko będzie realizowane w jednym kroku - rejestracja będzie równoznaczna ze złożeniem wniosku o profil zaufany. Ponadto liczba pól do wypełnienia zostanie ograniczona, co skróci cały proces. Użytkownik będzie mógł także założyć konto firmy lub instytucji, a nawet dodać własne zdjęcie lub logo podmiotu.

Łatwiejsza autoryzacja, rejestracja, przyjazna strona startowa

Czynność wykonywane na ePUAP-ie powinny być dla użytkownika bezpieczne, dlatego za każdym razem autoryzujemy je jednorazowym kodem. Jednym z ułatwień, wprowadzanych na ePUAP była możliwość otrzymywanym tego kodu nie tylko e-mailem, ale także SMS-em.

Planowane są i inne ułatwienia. Zautomatyzowana zostanie rejestracja podmiotu publicznego: we wniosku wystarczy wpisać numer REGON instytucji, a system automatycznie pobierze dane z rejestru REGON i wyśle odpowiedni wniosek do podmiotu nadającego uprawnienia.

Istotne, że zmieni się też wygląd strony wejściowej. Dzięki temu dużo łatwiejsze ma być w przyszłości znalezienie spraw związanych np. z poszukiwaniem pracy, edukacją i podatkami. W zakładce „sprawy obywatelskie" znajdziemy linki do informacji i formularzy dotyczących najważniejszych czynności administracyjnych, m.in. narodzin dziecka, zawierania związku małżeńskiego czy praw i obowiązków cudzoziemców.

Nowa wersja ePUAP ma być dostępna pod koniec tego roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Po pierwsze - sprawdzenie informacji nie jest załatwianiem spraw w urzędzie. Po drugie - jakąż to sprawę urzędowa możemy załatwić bez papierowych zaświadczeń, potwierdzeń, wyciagów itp? Polska to nie Holandia, gdzie administracja zalatwia za petenta uzupełnienie danych z US, "ZUS" i inny...ch danych z instytucji publicznych, które służą z mocy prawa do ustalenia prawa do zasiłkow rodzinnych, doplat do ubezpieczenia zdrowotnego, dodatku do zapłaty za mieszkanie, skierowania na specjalistyczne szkolenia i leczenie, objęcie opieką ludzi niepełnosprawnych, rozliczenia podatkowego, itp. A u nas na elektroniczny wniosek to można się uzyskać informacje publiczna i to jeszcze po ponagleniach telefonicznych. rozwiń

redny, 2013-08-07 13:17:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE