Nowe, jednolite wzory pism w procedurach administracyjnych

25 grudnia weszła w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2014 r. o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. Ma ona na celu umożliwienie składania wniosków on-line w ponad 64 procedurach administracyjnych.
Nowe, jednolite wzory pism w procedurach administracyjnych

Ustawa wprowadza jednolite w skali kraju wzory pism, przede wszystkim dotyczące wydania zezwolenia, wpisu do rejestru czy wydania zaświadczenia.

Ustawa to pierwszy etap ujednolicania procedur administracyjnych związanych z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej w Polsce.

Czytaj: MSW: doposażenie gmin w sprzęt IT nie będzie zrealizowane w 2014 r.

Jak podkreśla resort gospodarski jest ona zarazem kontynuacją działań podejmowanych przez rząd na rzecz deregulacji gospodarki, uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenia ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Czytaj też: Wystartowała ostatnia część szkoleń online dla urzędników

Nowa ustawa nakłada obowiązek określenia i udostępnienia wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych dla niektórych procedur administracyjnych.

Dzięki temu wprowadzone zostaną jednolite w całym kraju wzory pism, przede wszystkim dotyczące wydawania zezwoleń, wpisów do rejestru czy wydawania zaświadczeń.

We wzorach wniosków zostaną wskazane wymogi, które podmiot musi spełnić oraz załączniki i wszystkie konieczne do przeprowadzenia procedury dane.

Wzory pism będą dostępne w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWD), umieszczonym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP) oraz na BIP organu odpowiedzialnego za ich opracowanie i na stronie internetowej Punktu Kontaktowego (ePK).

Standaryzacja i elektroniczna forma dokumentów ma przynieść ok. 2 mln zł oszczędności rocznie.

Ma także spowodować skrócenie procedury rozpatrywania wniosku przedsiębiorcy i przyspieszyć rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Ponadto stosowanie jednolitych i elektronicznych, wzorów skróci postępowania obligujące do uzupełnienia dokumentów i uprości procedury administracyjne przez co ma sprzyjać przejrzystości prawa.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE