PARTNER PORTALU
  • BGK

O przyszłości bibliotek publicznych

  • PAP    13 października 2011 - 17:26

"Biblioteka - więcej niż myślisz" - pod takim hasłem odbywa się dwudniowy II Kongres Bibliotek Publicznych, który w czwartek rozpoczął się w Warszawie. Uczestniczy w nim ponad 500 osób, głównie bibliotekarzy z całego kraju.




13 i 14 października w warszawskim Forcie Sanguszki odbywa się drugi Kongres Bibliotek Publicznych "Biblioteka: więcej niż myślisz!", organizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Uczestnicy kongresu dyskutować będą o tym, czy biblioteki pełnią ważną rolę w naszym codziennym życiu, jakie usługi oferują mieszkańcom, czy podejmują nowe wyzwania, w jaki sposób wykorzystują swój potencjał?

Czytaj też: Biblioteki nie mogą spocząć na laurach

W ramach kongresu odbędzie się 40 warsztatów, spotkań i prezentacji w blokach tematycznych takich jak "Pokaż się" - poświęcony działalności promocyjnej bibliotek, "Włącz się" - o zastosowaniu nowoczesnych technologii w bibliotekach, "Pochwal się" - o przykładach dobrych praktyk wśród bibliotek uczestniczących w Programie Rozwoju Bibliotek. W ramach kongresu odbywają się też szkolenia z obsługi systemu MAK+!, których celem jest pokazanie zalet jednolitego systemu katalogowania zbiorów w bibliotekach, niezależnie od ich rodzaju - zaczynając od książek, poprzez czasopisma, filmy, na wycinkach prasowych, artykułach czy eksponatach kończąc.

Kongres organizowany jest przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, która od trzech lat prowadzi ogólnopolski Program Rozwoju Bibliotek. Organizatorom zależało, aby kongres stał się miejscem spotkania bibliotekarzy z małych miejscowości - wsi i miast do 20 tys. mieszkańców. "Nasi eksperci nakreślą podczas kongresu obraz biblioteki, która musi zmierzyć się ze spadkiem poziomu tradycyjnego czytelnictwa, w dużym stopniu zastępowanego przez zasoby w postaci cyfrowej. Biblioteki, która musi poszukiwać wciąż nowych obszarów swojej działalności" - powiedział inaugurując obrady prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Jacek Wojnarowski.

W programie kongresu znalazły się warsztaty poświęcone nowoczesnym technologiom w bibliotekach, aby bibliotekarze dowiedzieli się, jak budować strony internetowe bibliotek przyjazne i atrakcyjne dla użytkowników, jak digitalizować zbiory i w ten sposób promować zasoby bibliotek, lokalną kulturę i tradycję. Podczas kongresu bibliotekarze dowiedzą się także, jak przyciągać do swoich placówek nowych użytkowników. Jeden z warsztatów zostanie poświęcony budowaniu strategii public relations biblioteki.

W założenia Programu Rozwoju Bibliotek wpisane jest przeświadczenie, że biblioteki powinny stać się lokalnymi ośrodkami życia kulturalnego, integrować społeczność. To właśnie w lokalnych bibliotekach powinna toczyć się walka z wykluczeniem cyfrowym osób starszych, a bibliotekarz powinien umieć pomóc zapoznać się z internetem, znaleźć strony z ogłoszeniami o pracę dla bezrobotnego, informację o stypendiach dla ucznia itp.

Program Rozwoju Bibliotek zaplanowany jest na pięć lat. Jego realizacja rozpoczęła się w 2009 roku i potrwa do 2013 roku. Swoim zasięgiem obejmuje 3300 placówek. Budżet programu to 28 milionów dolarów pochodzące z Fundacji Billa i Melindy Gatesów. Są one przeznaczone na wyposażenie bibliotek w sprzęt informatyczny, szkolenia i promocje bibliotek.

Sieć polskich bibliotek publicznych liczy około 8500 placówek, spośród których 6650 ulokowanych jest na wsi i w małych miasteczkach. Przeciętną bibliotekę odwiedzają 33 osoby dziennie - 91 proc. z nich wypożycza książki, 31 proc. korzysta z internetu. 17 proc. polskich bibliotek oferuje naukę korzystania z komputerów, 11 proc. organizuje spotkania z autorami. Większość z 9600 polskich bibliotekarzy to kobiety, w tym 41 proc. z wykształceniem wyższym. (Badania Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego z 2008 roku)

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.