PARTNER PORTALU
  • BGK

Około stu samorządów w kraju korzysta z systemu eSesja

  • PAP/AS    26 marca 2016 - 20:08
Około stu samorządów w kraju korzysta z systemu eSesja
"Największe korzyści płynące z użytkowania eSesji to oszczędności na papierze" (fot. pixabay.com)

System informatyczny eSesja usprawnia prace rad różnych szczebli samorządu, skraca czas trwania ich sesji i pozwala oszczędzać wydatki na papier, na którym drukowano materiały dla radnych. Z eSesji korzysta obecnie około stu samorządów w Polsce.




Jak podała PAP spółka MW CONCEPT, która jest producentem i twórcą eSesji, system ten – służący do zarządzania pracami rady miasta - użytkują obecnie m.in. rady miast we Wrocławiu, Opolu, Chorzowie, Zabrzu, Nysie czy Strzegomiu, a także rady powiatów poznańskiego czy w Wodzisławiu Śląskim oraz niektóre rady gmin.

Program eSesja w Radzie Miejskiej we Wrocławiu został wdrożony w grudniu 2014 r. Dyrektor biura wrocławskiej rady Marcin Szeloch pytany, jakie są korzyści płynące z użytkowania eSesji wskazał, że można do nich zaliczyć przede wszystkim wyeliminowanie prawie w stu procentach papierowych kopii materiałów przekazywanych radnym. „Radni chwalą sobie także łatwy dostęp do dokumentów niezbędnych im do pracy w radzie” – podał PAP. I dodał: „Uproszczeniu uległ także proces zwoływania posiedzeń komisji. Program daje np. możliwość szybkiego przesyłania wiadomości sms do radnych, co znacząco ułatwia komunikację”.

Szeloch wyjaśnił, że podczas dwóch poprzednich kadencji wrocławscy radni korzystali z systemu "Biblioteka Rady Miejskiej" napisanego przez informatyków UM we Wrocławiu. Ponieważ jednak - jak dodał - nie spełniał on wymagań zarówno radnych, jak i biura rady, zdecydowano się na nowe oprogramowanie. Szeloch zaznaczył, że wybór eSesji poprzedzony był prezentacjami alternatywnych programów. O jej ostatecznym wyborze, jak wyjaśnił, zdecydowały „względy praktyczne”. „Program okazał się mieć bardzo przyjazny, intuicyjny interfejs i został dobrze oceniony przez kilkoro radnych, którzy go testowali” - relacjonował.

Przewodniczący opolskiej Rady Miasta Marcin Ociepa poinformował PAP, że eSesja w Opolu wykorzystywana jest od marca 2014 r. Za jej pomocą dostarczane są radnym wszelkie niezbędne do prac rady czy jej komisji informacje i materiały. Program wykorzystywany jest także podczas sesji – z jego pomocą można m.in. głosować, śledzić postęp prac rady czy zgłaszać chęć zabrania głosu podczas dyskusji.

Zdaniem Ociepy największe korzyści płynące z użytkowania eSesji to oszczędności na papierze, na którym drukowano wcześniej wszelkie materiały, np. projekty uchwał czy informacje zbiorcze o interpelacjach. Według Ociepy oszczędności te sięgają nawet ok. 30 tys. zł rocznie. Obecnie dzięki eSesji radni mają dostęp do materiałów elektronicznych, a odczytują je na zakupionych przez opolska radę miasta w 2012 r. tabletach.

Wśród korzyści płynących z użytkowania eSesji Ociepa podał także usprawnienie pracy radnych, usprawnienie prowadzenia sesji i większą transparentność tego procesu, a także wyraźne skrócenie czasu trwania sesji dzięki skróceniu czasu liczenia głosów. „Kiedyś głosy radnych liczono na podstawie podniesionych rąk. Teraz zlicza je system. Sceptycy mówili wtedy: co to jest policzyć 25 głosów, bo tylu mamy radnych w opolskiej radzie. Okazało się jednak, że elektroniczne liczenie wyraźnie skróciło czas trwania sesji” – przekonywał w rozmowie z PAP przewodniczący RM Opola.

Od czasu użytkowania eSesji w Opolu, dzięki temu że wyniki głosowania zapisywane są przez system imiennie, można też sprawdzać, jak przy której uchwale głosował konkretny radny. Zapis o imiennym głosowaniu wprowadzono też do statutu rady miasta. „Wcześniej po sesji znana była tylko liczba głosów "za" czy "przeciw" danej uchwale. Chyba że ktoś był na sesji i widział, jak głosował który radny. Obecnie oddawane imiennie głosy są archiwizowane, więc każdy mieszkaniec miasta może sprawdzić, jak głosował jego radny” – wyjaśnił Ociepa.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Radny, 2016-04-04 22:46:49

    Polecamy firmę InfoSoftware. Również posiadają takie rozwiązanie i dostosowują je pod potrzeby Gminy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.