PARTNER PORTALU
  • BGK

Oświadczenie majątkowe będzie można wypełnić on-line

  • PAP/EM    21 marca 2017 - 14:16
Oświadczenie majątkowe będzie można wypełnić on-line
Posługiwanie się systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją ma być standardem w całej administracji. (fot. pixabay)

Aplikację, która umożliwia urzędnikom, parlamentarzystom i samorządowcom wypełnianie oświadczeń majątkowych on-line zaprezentowano w ministerstwie cyfryzacji.




• Stworzenie aplikacji umożliwiającej wypełnienie oświadczenia on-line jest częścią realizowanego w resorcie cyfryzacji projektu budowy jednego dla całej administracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD).

• Zmiana to nie tylko ułatwienie dla urzędników, ale także korzyść z punktu widzenia walki z korupcją - oświadczenie wypełnione za pomocą aplikacji jest bardziej czytelne.

• W przyszłości system elektronicznych oświadczeń majątkowych powinien zostać zintegrowany z rejestrem korzyści.

Wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny zwrócił uwagę, że 31 marca upływa termin składania oświadczeń majątkowych dla urzędników administracji rządowej, a z końcem kwietnia termin na składanie oświadczeń m.in. dla posłów i senatorów oraz samorządowców.

"Z szacunków Centralnego Biura Antykorupcyjnego, które jest instytucją powołaną do badania tego typu oświadczeń wynika, że to jest grupa ok. 700 tys. osób" - powiedział Woźny. Wyjaśnił, że stworzenie aplikacji umożliwiającej wypełnienie oświadczenia on-line jest częścią realizowanego w resorcie cyfryzacji projektu budowy jednego dla całej administracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD). Obecnie działają w niej dwa takie systemy, które nie są ze sobą kompatybilne. Wyjaśnił, że te dwa, niekomunikujące się ze sobą systemy działały np. przez pewien czas w resorcie cyfryzacji.

"To niezwykle ważne, żeby doprowadzić do tego, żeby wszyscy urzędnicy w administracji rządowej pracowali na takim samym systemie EZD" - podkreślił Woźny. Wskazał, że prace nad budową takiego systemu okazały się dużym polem do współpracy między administracją rządową, a samorządową. "Taki projekt integracyjny jest realizowany" - wyjaśnił. Poinformował, że uruchomiono portal www.aplikacje.gov.pl, z którego będzie można pobierać aplikacje do stosowania w sektorze publicznym, zarówno rządowym, jak i samorządowym. "Ten projekt uzyskał aprobatę Komitetu Rady Ministrów ds. Cyfryzacji" - poinformował.

Dodał, że skoro niedługo mijają terminy składania oświadczeń majątkowych, jako pierwszą aplikację postanowiono uruchomić program w znaczący sposób ułatwiający życie osobom mającym ustawowy obowiązek składania oświadczeń majątkowych. Według Woźnego w przyszłym roku aplikacja powinna zostać zintegrowana z tzw. profilem zaufanym i da możliwość wysłania oświadczenia podpisanego elektronicznie.

"Po dokonaniu stosownych korekt, zmian legislacyjnych, jak zostanie stworzony system teleinformatyczny (...), oświadczenia majątkowe z całej Polski będą wysyłane do systemu teleinformatycznego, w którym będą zbierane. To będzie moment, w którym damy państwu polskiemu możliwość prawdziwej weryfikacji oświadczeń majątkowych składanych przez urzędników administracji publicznej" - dodał.

Obecny na spotkaniu wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski powiedział, że obecnie weryfikacja ponad 700 tys. oświadczeń majątkowych jest pozorna. "Nie ma możliwości i zdolności, żeby je wszystkie sprawdzić" - powiedział. Dodał, że obecnie zaproponowana zmiana to pierwszy krok, aby z jednej strony dać proste i łatwe narzędzie dla urzędników, a z drugiej pokazać w praktyce, czym może być system aplikacje.gov.pl

Zaznaczył, że zmiana to nie tylko ułatwienie dla urzędników, ale także korzyść z punktu widzenia walki z korupcją - oświadczenie wypełnione za pomocą aplikacji jest bardziej czytelne. Według Zagórskiego w przyszłości system elektronicznych oświadczeń majątkowych powinien zostać zintegrowany z rejestrem korzyści.

Wiceminister podkreślił, że liczy, iż posługiwanie się systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją będzie standardem w całej administracji, zarówno w rządowej, jak i samorządowej. Zdaniem resortu cyfryzacji system EZD będzie wprowadzany modułami, stopniowo, a kody aplikacji mają być otwarte, co umożliwi jej uzupełnianie przez użytkowników. Docelowo z systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją powinno móc korzystać prawie dwa miliony urzędników w Polsce.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.