Płatność kartą w urzędach. Administracja ma sporo do nadrobienia

Obywatele powinni mieć pewność, że idąc do urzędu będą tam mogli zapłacić bezgotówkowo, a urzędy muszą zapewniać taką możliwość – mówili uczestnicy katowickiej konferencji w ramach „Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej”.
Płatność kartą w urzędach. Administracja ma sporo do nadrobienia
70 proc. badanych nie korzystało z płatności bezgotówkowej w urzędzie, ponieważ nie miało takiej możliwości. (fot.fotolia)

• Wdrożenie programu poprzedzone było pilotażem, w którym uczestniczyło 130 urzędów z całego kraju.

• W czasie pilotażu, od sierpnia 2016 r. do końca lutego br., KIR odnotował 48,2 tys. płatności bezgotówkowych o łącznej wartości 7,1 mln zł.

Program od kwietnia rozwija Krajowa Izba Rozliczeniowa we współpracy z Ministerstwem Rozwoju. Chodzi o wprowadzanie w urzędach, m.in. także w samorządach, możliwości bezpłatnego dokonywania opłat za czynności administracyjne bezgotówkowo, poprzez terminale płatnicze POS (point of sale - punkt handlowy) i usługę WebPOS Paybynet.

Zgodnie z informacjami KIR program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Objęta nim zostanie też policja, gdzie planowane jest udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.

Urzędy uczestniczące w programie są bezpłatnie wyposażane w terminale płatnicze POS i/lub obsługiwaną przez KIR usługę WebPOS Paybynet, która jest rodzajem wirtualnego terminala, umożliwiającego dokonywanie płatności za pomocą telefonu komórkowego (smartfonu) w oparciu o mobilne aplikacje bankowe.

Wdrożenie programu poprzedzone było pilotażem, w którym uczestniczyło 130 urzędów z całego kraju. W czasie pilotażu, od sierpnia 2016 r. do końca lutego br., KIR odnotował 48,2 tys. płatności bezgotówkowych o łącznej wartości 7,1 mln zł.

Do pilotażu włączył się m.in. Śląski Urząd Wojewódzki, traktując go jako zgodny z tzw. "Pakietem obywatelskim", który wprowadza wojewoda Jarosław Wieczorek. Chodzi o zapewnienie rozwiązań przydatnych klientom urzędu (od ułatwienia płatności, przez bezprzewodowy internet i bajki dla dzieci, po np. możliwość otrzymania na swojego maila wykonanego zdjęcia paszportowego).

Jak przekazała Renata Kostiw-Rydzek z biura prasowego urzędu, od pilotażu z bezgotówkowej płatności skorzystało tam 3,3 tys. osób. "Ale liczba ta coraz szybciej rośnie. Pierwszych takich płatności klienci dokonywali, jak mówili, mając przy sobie gotówkę - bo przecież do urzędu trzeba było zawsze z gotówką. Teraz to się zmienia" - zaznaczyła Kostiw-Rydzek.

Aby upowszechniać zarówno możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w urzędach, jak i wiedzę o tym, KIR wraz z MR prowadzi serię spotkań informacyjnych. Wtorkowe (31 maja), w Katowicach, poprzedziło spotkanie w Poznaniu; kolejne planowane jest m.in. w Lublinie.

W spotkaniu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim uczestniczyło około dwustu osób, w znacznej części samorządowcy z tego regionu. Dariusz Podniesiński z departamentu gospodarki elektronicznej MR przytaczał m.in. założenia ministerialnego programu "Od papierowej do cyfrowej Polski", w który wpisuje się przedsięwzięcie realizowane teraz przez MR i KIR.

Podniesiński akcentował m.in., że uruchomienie płatności bezgotówkowych w urzędach będzie przybliżało do urzeczywistnienia idei nowoczesnej Polski cyfrowej. Będzie też odpowiadało przyzwyczajeniom klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych i płatności mobilnych w sferze komercyjnej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE