PARTNER PORTALU
  • BGK

Płatność kartą w urzędach. Administracja ma sporo do nadrobienia

  • PAP/JS    30 maja 2017 - 20:28
Płatność kartą w urzędach. Administracja ma sporo do nadrobienia
70 proc. badanych nie korzystało z płatności bezgotówkowej w urzędzie, ponieważ nie miało takiej możliwości. (fot.fotolia)

Obywatele powinni mieć pewność, że idąc do urzędu będą tam mogli zapłacić bezgotówkowo, a urzędy muszą zapewniać taką możliwość – mówili uczestnicy katowickiej konferencji w ramach „Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej”.




• Wdrożenie programu poprzedzone było pilotażem, w którym uczestniczyło 130 urzędów z całego kraju.

• W czasie pilotażu, od sierpnia 2016 r. do końca lutego br., KIR odnotował 48,2 tys. płatności bezgotówkowych o łącznej wartości 7,1 mln zł.

Program od kwietnia rozwija Krajowa Izba Rozliczeniowa we współpracy z Ministerstwem Rozwoju. Chodzi o wprowadzanie w urzędach, m.in. także w samorządach, możliwości bezpłatnego dokonywania opłat za czynności administracyjne bezgotówkowo, poprzez terminale płatnicze POS (point of sale - punkt handlowy) i usługę WebPOS Paybynet.

Zgodnie z informacjami KIR program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Objęta nim zostanie też policja, gdzie planowane jest udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.

Urzędy uczestniczące w programie są bezpłatnie wyposażane w terminale płatnicze POS i/lub obsługiwaną przez KIR usługę WebPOS Paybynet, która jest rodzajem wirtualnego terminala, umożliwiającego dokonywanie płatności za pomocą telefonu komórkowego (smartfonu) w oparciu o mobilne aplikacje bankowe.

Wdrożenie programu poprzedzone było pilotażem, w którym uczestniczyło 130 urzędów z całego kraju. W czasie pilotażu, od sierpnia 2016 r. do końca lutego br., KIR odnotował 48,2 tys. płatności bezgotówkowych o łącznej wartości 7,1 mln zł.

Do pilotażu włączył się m.in. Śląski Urząd Wojewódzki, traktując go jako zgodny z tzw. "Pakietem obywatelskim", który wprowadza wojewoda Jarosław Wieczorek. Chodzi o zapewnienie rozwiązań przydatnych klientom urzędu (od ułatwienia płatności, przez bezprzewodowy internet i bajki dla dzieci, po np. możliwość otrzymania na swojego maila wykonanego zdjęcia paszportowego).

Jak przekazała Renata Kostiw-Rydzek z biura prasowego urzędu, od pilotażu z bezgotówkowej płatności skorzystało tam 3,3 tys. osób. "Ale liczba ta coraz szybciej rośnie. Pierwszych takich płatności klienci dokonywali, jak mówili, mając przy sobie gotówkę - bo przecież do urzędu trzeba było zawsze z gotówką. Teraz to się zmienia" - zaznaczyła Kostiw-Rydzek.

Aby upowszechniać zarówno możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w urzędach, jak i wiedzę o tym, KIR wraz z MR prowadzi serię spotkań informacyjnych. Wtorkowe (31 maja), w Katowicach, poprzedziło spotkanie w Poznaniu; kolejne planowane jest m.in. w Lublinie.

W spotkaniu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim uczestniczyło około dwustu osób, w znacznej części samorządowcy z tego regionu. Dariusz Podniesiński z departamentu gospodarki elektronicznej MR przytaczał m.in. założenia ministerialnego programu "Od papierowej do cyfrowej Polski", w który wpisuje się przedsięwzięcie realizowane teraz przez MR i KIR.

Podniesiński akcentował m.in., że uruchomienie płatności bezgotówkowych w urzędach będzie przybliżało do urzeczywistnienia idei nowoczesnej Polski cyfrowej. Będzie też odpowiadało przyzwyczajeniom klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych i płatności mobilnych w sferze komercyjnej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.