Pół roku Systemu Rejestrów Państwowych w urzędach. Jest lepiej?

Od 1 marca działa System Rejestrów Państwowych. Resort administracji podsumowuje pół roku funkcjonowania systemu, którego wprowadzenia spowodowało wielkie zamieszanie w urzędach. Od początku marca do końca czerwca usunięto już 634 649 niezgodności dotyczących m.in. imion, nazwisk czy adresu zameldowania.


Pół roku Systemu Rejestrów Państwowych w urzędach. Jest lepiej?
Zdaniem MSW nowy system znacznie usprawnił pracę urzędów - fot.mswia.gov.pl

Od 1 marca prawie 2,5 tys. gmin pracuje na nowym Systemie Rejestrów Państwowych. SRP połączył m.in. rejestry PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego w jeden system.

Dla obywatela oznacza to możliwość wyrobienia dowodu osobistego lub odpisu aktu urodzenia czy małżeństwa w dowolnym urzędzie gminy lub urzędzie stanu cywilnego.

1 marca weszły w życie również inne zmiany, m.in. wprowadzono nowy wzór dowodu osobistego oraz możliwość zawarcia małżeństwa poza urzędem. Dzięki zmianom możemy także uzyskać numer PESEL dla nowonarodzonego dziecka „od ręki”.

Nowy dowód osobisty bez informacji o meldunku

Z nowych dowodów osobistych zniknął adres zameldowania, dzięki czemu przy każdej zmianie meldunku nie trzeba już wymieniać dokumentu. Od marca do końca czerwca gminy w całym kraju przyjęły łącznie 1 561 833 wniosków o wydanie dowodów osobistych. W tym samym czasie dokonano około 300 tys. zameldowań lub wymeldowań obywateli.

MSWiA podkreśla, że gdyby nie wprowadzone od 1 marca zmiany, każda z tych 300 tys. osób musiałaby wyrobić sobie nowy dokument tożsamości.

- Dzięki usunięciu z dowodów informacji o meldunku, zarówno państwo jak i obywatele zaoszczędzili pieniądze, które byłyby wydane na około 300 tys. dowodów osobistych oraz fotografie. Ponadto mieszkańcy nie musieli tracić czasu, który przed 1 marca poświęciliby na wymianę dokumentu oraz na informowanie różnych instytucji o tym fakcie – pisze resort.

Coraz więcej aktów stanu cywilnego w SRP

1 marca weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Dzięki zmianom powstał ogólnopolski rejestr stanu cywilnego, który od 1 marca jest sukcesywnie napełniany.

Od marca do czerwca urzędy stanu cywilnego przeniosły do rejestru ponad 560 tys. aktów stanu cywilnego, w tym ok. 500 tys. to akty urodzenia i małżeństwa. Akty, które zostały już wprowadzone możemy odbierać „od ręki” w dowolnym urzędzie na terenie całego kraju.

Dziś do załatwienia wielu spraw konieczne są odpisy naszych aktów stanu cywilnego. Dotychczas, co do zasady musieliśmy jechać bezpośrednio do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat).

Wraz z uruchomieniem nowego systemu SRP i tę sprawę można załatwić dużo łatwiej. W wielu sytuacjach (np. sprawach załatwianych w urzędach stanu cywilnego) odpisy nie są już nam potrzebne, a w innych po 1 marca możemy udać się do wybranego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis.

Od początku marca do końca czerwca, za pomocą Systemu Rejestrów Państwowych wydano łącznie 2 600 zaświadczeń o stanie cywilnym. Dodatkowo wydano 265 255 odpisów aktów urodzenia, 115 418 odpisów aktów małżeństwa oraz 278 076 odpisów aktów zgonu.

Lepsza jakość danych

Jak podkreśla MSWiA bazy danych były przez lata prowadzone w niejednolitej formie i przez różne osoby. Niektóre dane do rejestru PESEL wprowadzane były błędnie (np. literówki w nazwie miejscowości, nazwisku rodowym czy pomylona ulica z aleją) lub były niepełne.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Elektroniczny obieg dokumentów w firmie i urzędzie: artmetic.pl

artmetic ekonsulting, 2015-08-25 00:26:57 odpowiedz

Tylko Debile mogły wpaść na poroniony pomysł z Ustawą o braku danych zameldowania w dokumentach tożsamości lecz, koniec tych nieudaczników większości parlamentarnej jest bliski !!! Osoba bezrobotna chcąca się zarejestrować w Powiatowym Urzędzie Pracy z nowym dowodem osobistym jest odsyłana do Inspek...tora Urzędu Stanu Cywilnego w celu wydania zaświadczenia o miejscu zameldowania stałego danego petenta, po czym udając się ponownie do danego Urzędzu Pracy może być zarejestrowana po spełnieniu braków wymaganych przepisami, czysty idiotyzm i pomnażanie nadmiernej biurokracji Urzędowej XXI wieku przy zadłużonym kraju do granic możliwości!!! rozwiń

polityk prawicowy, 2015-08-22 19:22:03 odpowiedz

Tylko Debile mogły wpaść na poroniony pomysł z Ustawą o braku danych zameldowania w dokumentach tożsamości lecz, koniec tych nieudaczników większości parlamentarnej jest bliski !!! Osoba bezrobotna chcąca się zarejestrować w Powiatowym Urzędzie Pracy z nowym dowodem osobistym jest odsyłana do Inspek...tora Urzędu Stanu Cywilnego w celu wydania zaświadczenia o miejscu zameldowania stałego danego petenta, po czym ponownie w danym Urzędzie Pracy może być zarejestrowana po spełnieniu braków wymaganych przepisami, czysty idiotyzm i pomnażanie nadmiernej biurokracji Urzędowej XXI wieku przy zadłużonym kraju do granic możliwości!!! rozwiń

polityk prawicowy, 2015-08-22 19:15:30 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE