Polska administracja wobec zagrożeń IT

  • Tekst dostarczony przez ORANGE
  • 12-10-2015
  • drukuj
Instytucje administracji w Polsce stają się coraz bardziej narażone na cyber-ataki. Ich liczba cały czas się zwiększa, a cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyszukane technologie. Gdy połączy się to z sytuacją w polskiej administracji, czyli lukami w bezpieczeństwie IT, brakiem odpowiedniej wiedzy pracowników, czy też oszczędnościami na sprzęcie łatwo stwierdzić, że zagrożenie jest bardzo wysokie.
Polska administracja wobec zagrożeń IT
fot.fotolia

Szukając rozwiązań tego problemu warto przyjrzeć się jak działają w tej kwestii duże firmy i korporacje, które mają coraz większe doświadczenie radzenia sobie z zagrożeniami IT.

Opublikowany w tym roku raport CERT stwierdza, że wzrosła liczba incydentów związanych z cyber-bezpieczeństwem administracji publicznej, a same ataki są groźniejsze niż te w poprzednich latach. Według twórców raportu czynnikami przyczyniającymi się do zwiększonego natężenia i skuteczności ataków jest złe podejście do kwestii bezpieczeństwa systemów, brak odpowiednich procedur w instytucjach oraz niskie nakłady finansowe na bezpieczeństwo. Znaczący jest również niski poziom świadomości względem bezpieczeństwa IT wśród samych pracowników administracji*.

Badanie Orange Insights przeprowadzone przez ICAN Research pokazuje, że duże firmy i korporacje w Polsce również mierzą się z podobnymi problemami. Ich właściciele i prezesi jednak wysoko oceniają bezpieczeństwo IT w swoich firmach oraz deklarują posiadanie wiedzy jak skutecznie je rozwijać, a także z jakiej pomocy w tej dziedzinie korzystać.

Bezpieczeństwo IT według dużego biznesu

Czego samorządy mogą się nauczyć od dużych firm? Duże firmy ze względu na prowadzone działania oraz duże operacje finansowe są szczególnie narażone na cyber-ataki. Dlatego też, od wielu lat korzystają z rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo IT i przeznaczają na nie coraz większe budżety. Potrafią identyfikować wiele niebezpieczeństw i odpowiednio im przeciwdziałać.

Badanie Orange Insights przeprowadzone na dużych firmach i korporacjach zatrudniających ponad 250 osób pozwoliło wykazać najważniejsze trendy w dziedzinie bezpieczeństwa IT oraz sposoby jego ulepszenia. Według badanych głównym trendem w nadchodzących latach będą inwestycje w środki zabezpieczające przed coraz nowocześniejszymi i groźniejszymi cyber-atakami, a także przed nieuczciwością pracowników.

Duże znaczenie według nich ma zabezpieczanie danych umieszczonych w internecie (aż 61 proc. firm zauważa taki problem) oraz zabezpieczanie urządzeń mobilnych takich jak laptopy, telefony, smartfony i tablety przed atakami z zewnątrz (50 proc. firm wskazało to zagrożenie).

- Cyber-ataki, bezpieczeństwo danych w internecie, uczciwość pracowników czy zabezpieczenia mobilne to najczęstsze problemy, z którymi muszą się mierzyć nie tylko duże firmy, ale coraz częściej także podmioty administracji. Poprawa jakości bezpieczeństwa IT wymaga budowy odpowiednich kompetencji wśród pracowników oraz nowoczesnych narzędzi zapewniających im wsparcie. Panuje opinia, że wiąże się to z kosztami, którym sprostać mogą wyłącznie najbogatsze korporacje. Nic bardziej mylnego. Ogromnym wsparciem może tutaj okazać się zewnętrzna firma oferująca outsourcing rozwiązań IT. Renomowany i sprawdzony dostawca ma duże doświadczenie i potwierdzone kompetencje, posiada umiejętności oraz profesjonalną wiedzę, a także środki i technologie, które pozwalają mu szybko reagować i likwidować konkretne problemy. Co jednak najważniejsze, potrafi przygotować ofertę szytą na miarę potrzeb i możliwości finansowych swojego klienta – stwierdza Tomasz Matuła, Dyrektor IT w Orange.

Outsourcing IT to rozwiązanie na miarę konkretnych potrzeb

Z kolei według badania Orange Insights dotyczącego outsourcingu IT aż 55 proc. firm zauważa, że rola outsourcingu IT w ciągu ostatnich lat wzrosła, a 45 proc. skłania się ku opinii, że outsourcing IT wzmacnia ich działalność. Główną zaletą outsourcingu IT dla 60 proc. badanych jest możliwość redukcji kosztów. Niewiele mniej istotny jest dostęp do wysokiej klasy specjalistów (56 proc.). Natomiast trzecią najważniejszą, wymienianą zaletą jest rozwój zasobów informatycznych bez inwestycji (50 proc.).

Respondenci pytani o postrzeganie zewnętrznych dostawców usług IT w zdecydowanej większości (89 proc.) preferują usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Jedynie 17 proc. z nich współpracuje z niezależnymi konsultantami bądź informatykami. Ponadto przedsiębiorstwa przy wyborze zewnętrznego dostawcy kierują się najczęściej jego kompetencjami (29 proc.) oraz stabilnością danej firmy (19 proc.).

* Raport o stanie bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP w roku 2014 opublikowany przez Cert.gov.pl - Rządowy Zespół Reagowania na Incydenty Komputerowe.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.