Polska e-administracja poniżej unijnych standardów

Średnia dostępność do 20 podstawowych usług publicznych przez internet zwiększyła się w Europie z 69 proc. w 2009 r. do 82 proc. w roku 2010. Polska została sklasyfikowana pod względem wdrożenia e-administracji na 20 miejscu.
Polska e-administracja poniżej unijnych standardów

Głównym czynnikiem zachęcającym końcowych użytkowników do korzystania z usług internetowych jest konieczność redukcji kosztów. Wniosek ten pochodzi z międzynarodowego badania firmy doradczej z sektora ITC – Capgemini, jakie przeprowadziła ona na zlecenie Komisji Europejskiej. Jest to 10. edycja analizy dotyczącej funkcjonowania e-administracji w państwach europejskich.

Raport wskazuje zarazem, że występuje mała integracja e-administracji. Większość usług jest nadal świadczona niezależnie, więc użytkownicy muszą odwiedzać różne witryny, w celu zarządzania różnymi aspektami ich życia osobistego i pracy.

Wskaźnik wykorzystania elektronicznych zamówień przez europejskie administracje jest również poniżej oczekiwań. Wprawdzie wzrósł z 56 proc. w 2009 roku do 71 proc. w 2010 r., nadal jednak daleki jest od osiągnięcia celu, aby wszystkie zamówienia publiczne były elektroniczne na koniec 2010 r. Większa przejrzystość i spójność w procesie wyboru dostawcy przy wykorzystaniu elektronicznych zamówień ma na celu zwiększenie konkurencji w całym regionie i między dostawcami.

Z raportu płyną dwa podstawowe wnioski: w Europie postępuje proces wdrażania usług e-administracji, jednak należy położyć większy nacisk na zorientowanie na klienta oraz na elektroniczne zamówienia publiczne.

Według autorów, w przypadku obsługi firmy nowo powstającej, procedury online wprowadziły w życie w pełni jedynie: Austria, Dania, Estonia, Irlandia, Norwegia, Szwecja i Wlk. Brytania. W tym przypadku w Polsce spośród sześciu procedur, wdrożono jedynie dwie: dla pewnych grup dostarczanie online informacji (ale nie za pomocą dedykowanego uruchamiania portalu) i usługi online, za pośrednictwem dedykowanego portalu – dla innych spraw. W przypadku elektronicznej obsługi zamówień, benchmark dla UE wynosi 71 proc., a w Polsce – 72 proc. (18 miejsce).

Ogólnie – Polska została sklasyfikowana pod względem wdrożenia e-administracji na 20 miejscu. Z 79 proc. dostępem do online znajduje się poniżej średniego wskaźnika na UE (82 proc.). Zaawansowanie usług dla przedsiębiorstw wynosi 90 proc. (średnia UE – 97 proc.), a usług obywatela 85 proc. (87 proc.).
 

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

JESTEM ZA!!!

00:00, 2011-03-17 00:00:31 odpowiedz

...chętnie pracowałabym w e-administracji, ale mój pracodawca (Sąd) musiałby byc chętny do rozwoju e-administracji :(

xxx, 2011-03-16 22:31:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE