Posłowie za większą anonimowością w SIO

Komisje Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej opowiedziały się za zwiększeniem anonimowości danych gromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom.
Posłowie za większą anonimowością w SIO
W poniedziałek sejmowe komisje przyjęły sprawozdanie podkomisji zajmującej się pilnym rządowym projektem nowelizacji ustawy o nowym Systemie Informacji Oświatowej (SIO).

Jak poinformował sprawozdawca podkomisji Adam Żyliński (PO), podkomisja zaproponowała do projektu rządowego tylko "kilka kosmetycznych poprawek". "Jedyna poważna poprawka dotyczy terminu wejścia w życie nowelizacji" - zaznaczył. W projekcie zapis o wejściu w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia zastąpiono zapisem: "Wchodzi w życie z dniem 31 sierpnia 2012 r.".

Czytaj też: Dane w SIO bardziej anonimowe

Połączone komisje przyjęły propozycje podkomisji.

Zgodnie z projektem, do bazy danych Systemu Informacji Oświatowej nie będą przekazywane dane powiązane z imieniem i nazwiskiem oraz numerem PESEL ucznia dotyczące objęcia go pomocą psychologiczno- pedagogiczną. W bazie danych SIO będą gromadzone wyłącznie dane o liczbie uczniów objętych taką pomocą.

Informacje o wydanych orzeczeniach i opiniach, przekazywane przez poradnie psychologiczo-pedagogiczne do bazy danych SIO, nie będą zawierały danych identyfikacyjnych ucznia, a jedynie numer, datę i przyczynę wydania orzeczenia.

Oznacza to, że informacje o pomocy psychologiczno-pedagogicznej zamieszczane w lokalnych bazach danych (np. w bazach poradni) będą mieć formę spersonalizowaną, natomiast w bazie danych SIO, czyli w zbiorach danych szkół i placówek oświatowych, będą funkcjonowały jedynie w postaci danych zbiorczych, niepowiązanych z danymi osobowymi.

"Nie jesteśmy przeciwko tym zapisom, ale gdyby zmiana proponowana w projekcie była dalej idąca, nasza satysfakcja byłaby na pewno większa" - powiedziała Maria Nowak (PiS). Zaznaczyła, że jej klub nie wyklucza złożenia w dalszych pracach Sejmu poprawki zmierzającej do zwiększenia jeszcze anonimowości informacji zbieranych o uczniach.

Zgodnie z projektem szkoła lub placówka oświatowa będzie do bazy danych SIO przekazywać dane dotyczące opinii lub orzeczenia poradni wyłącznie wtedy, gdy rodzice ucznia, któremu poradnia wydała opinię, zdecydują się na objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju, kształceniem specjalnym lub zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi.

W tym celu przedłożą dyrektorowi szkoły opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię. Dyrektor szkoły po sprawdzeniu w bazie danych SIO, czy dokument taki został wydany i po pozytywnym wyniku weryfikacji, przekaże do SIO informację o objęciu ucznia określonym rodzajem kształcenia specjalnego.

Projekt nowelizacji zakłada także, że będzie prowadzona jedna lokalna baza danych SIO dla zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz dla szkół tam prowadzonych.

W projekcie doprecyzowano też procedury cofania upoważnienia dostępu do bazy danych SIO, zmieniono terminy przekazywania danych do SIO. Zrezygnowano także z gromadzenia w SIO danych szkół, zespołów szkół oraz szkolnych punktów konsultacyjnych działających przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, wojskowych i konsulatach.

System Informacji Oświatowej funkcjonuje od 2005 r. Nową ustawę o SIO Sejm uchwalił w kwietniu 2011 roku. System w nowym kształcie ma zacząć działać w kwietniu 2013 r.

Nowa ustawa o SIO przewiduje, że w systemie obok danych statystycznych o szkołach i placówkach oświatowych oraz o nauczycielach znajdą się m.in. dane indywidualne o uczniach, w tym tzw. dane wrażliwe.

Ze względu na zakres i rodzaj zbieranych danych ustawa wzbudziła kontrowersje w niektórych środowiskach. Krytycznie oceniała ją m.in. parlamentarna opozycja, Związek Nauczycielstwa Polskiego i Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Wniosek o zbadanie zapisów nowej ustawy o SIO skierowało do Trybunału Konstytucyjnego PiS.

W ubiegłym roku podczas prac nad projektem nowej ustawy o SIO MEN tłumaczyło, że wcześniejszy system z punktu widzenia obowiązujących standardów był już przestarzały. Według resortu edukacji nowy i nowoczesny system ułatwi zarządzanie oświatą, w tym zoptymalizuje wydatki, m.in. subwencja oświatowa będzie kierowana do samorządów w precyzyjnie ustalonej wysokości.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE