PARTNER PORTALU
  • BGK

Prawie 4,5 mln zł na digitalizację archiwów

  • PAP    18 lipca 2014 - 10:47

Prawie 4,5 mln zł na projekty związane z digitalizacją zbiorów otrzymają archiwa państwowe m.in. z Krakowa, Poznania i Wrocławia. Dofinansowanie zostało przyznane w ramach IV edycji programu Ministerstwa Kultury Kultura+, priorytet Digitalizacja.




Dofinansowanie otrzymało w sumie 13 archiwów państwowych: z Katowic, Krakowa, Koszalina, Leszna, Lublina, Łodzi, Olsztyna, Opola, Poznania, Przemyśla i Wrocławia oraz Archiwum Akt Nowych i Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie.

"Dzięki dotacji powstaną nowe pracownie digitalizacyjne, zostanie zmodernizowana infrastruktura, rozszerzone będą serwery oprogramowania i zbudowane repozytoria. Wszystko to umożliwi produkcję nowych skanów. Szacujemy, że dzięki temu wsparciu finansowemu zostanie wykonanych ok. 5 mln nowych skanów dokumentów. Zostaną one jak najszybciej udostępnione odbiorcom, którzy będą mieli szanse zapoznawania się z nimi w zaciszu własnego domu" - powiedział zastępca naczelnego dyrektora Archiwów Państwowych Andrzej Biernat.

Jak zaznaczył, w pierwszej kolejności skanowane są materiały najbardziej poszukiwane. "Będą to więc źródła genealogiczne, z księgami metrykalnymi i spisami mieszkańców na czele. W tej edycji będzie trochę więcej źródeł starszych np. akta Trybunału Koronnego Lubelskiego z XVI-XVIII w. Digitalizowane będą jednak akta z różnych okresów. Utworzone skany dołączą do 10 mln już powstałych i udostępnianych w internecie w serwisie szukajwarchiwach.pl. Materiały te stanowią unikatowe źródła informacji dla badań nad historią Polski" - podkreślił Biernat.

Nowe skany zostaną udostępnione w internecie do 2015 r. Ukażą się kolejne akta metrykalne i stanu cywilnego z terenów działania regionalnych archiwów państwowych w Krakowie, Lesznie, Lublinie, Opolu, Poznaniu i Wrocławiu. Dodatkowo Archiwum Państwowe w Poznaniu będzie kontynuowało prace nad skanowaniem kartoteki ewidencji ludności Poznania z lat 1870-1932, która będzie udostępniona wraz wyszukiwarką nazwisk.

W serwisie zamieszczone zostaną także m.in. akta Policji Państwowej z lat 1918-1939 z zasobu Archiwum Akt Nowych; archiwum książąt Pszczyńskich z lat 1287-1945 z zasobu Archiwum Państwowego w Katowicach, dokumenty Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych z lat 1795-1868 z zasobu Archiwum Głównego Akt Dawnych oraz akta notarialne Archiwum Państwowego w Łodzi. Za pośrednictwem internetu już wkrótce będzie można również korzystać także z dawnych dokumentów urzędowych miast Lublina, Koszalina i Olsztyna.

Wysokość dotacji to 4,4 mln złotych. Blisko połowę tej kwoty archiwa państwowe przeznaczą na budowę pracowni digitalizacji (Archiwum Państwowe w Opolu) oraz rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej dla zasobów cyfrowych m.in. zakup skanerów, oprogramowania, repozytoriów (Archiwum Główne Akt Dawnych, archiwa państwowe w Koszalinie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Przemyślu i Wrocławiu).

Głównym celem priorytetu Digitalizacja, realizowanego w ramach Wieloletniego Programu Rządowego Kultura +, jest poszerzenie i ułatwienie dostępu do cyfrowych zasobów polskiego dziedzictwa kulturowego za pośrednictwem Internetu. Operatorem Priorytetu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.