PARTNER PORTALU
  • BGK

Przez Chorzów przejedziesz na "zielonej fali". Miasto buduje system zarządzania ruchem

  • PAP/KDS    7 lutego 2018 - 15:00
Przez Chorzów przejedziesz na "zielonej fali". Miasto buduje system zarządzania ruchem
Na głównych przelotowych trasach miasta pojawi się "zielona fala" (fot.shutterstock.com)

Blisko 16 mln zł zapłaci Chorzów za wybudowanie inteligentnego systemu transportowego. Inwestycja ma zwiększyć płynność ruchu drogowego na wąskich ulicach gęsto zabudowanego miasta. Prace nad nim potrwają do końca sierpnia 2019.




  • Chorzów pracuje nad wprowadzeniem inteligentnego systemu zarządzania ruchem. 
  • Rozwiązanie ułatwiające poruszanie się po mieście, ma wejść w życie latem 2019. 
  • Jednym z ważniejszych elementów systemu będzie tzw. liniowe sterowanie ruchem.

Na prace złożą się m.in. modernizacja 31 sygnalizacji świetlnych, montaż znaków zmiennej treści, infrastruktury kablowej, kamer, czujników oraz centrum zarządzania ruchem. Całość zostanie odpowiednio oprogramowana. Efektem mają być, m.in. "zielona fala" na głównych przelotowych trasach miasta, priorytetowe przejazdy pojazdów komunikacji miejskiej czy aktualne informacje drogowe i parkingowe na elektronicznych tablicach i w aplikacji na smartfonach.

Jak mówił podczas środowego (7.02) briefingu prezydent Chorzowa Andrzej Kotala, miasto zdaje sobie sprawę ze swej specyfiki w kontekście m.in. ruchu drogowego.

- Ścisła konurbacja, szerokość ulic nie pozwalają nam na poszerzanie dróg i w ten sposób poprawianie, czy komunikacji zbiorowej, czy samochodowej. Dlatego po dotychczasowych decyzjach ws. centrum przesiadkowego czy infrastruktury rowerowej, przyszedł czas na kolejne usprawnienie - inteligentny system zarządzania ruchem - powiedział Kotala.

Jednym z ważniejszych elementów systemu będzie tzw. liniowe sterowanie ruchem. To rozwiązanie będzie wiązało się z wyodrębnieniem głównych ciągów komunikacyjnych, na których występują dziś problemy i które można usprawnić - przede wszystkim poprzez odpowiednią koordynację sygnalizacji świetlnych i system informacji dla kierowców.

Wybrane pod tym kątem ciągi to: ul. Katowicka (od Katowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowic po Świętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (z dwoma wariantami: przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiD i Hajducką).

Celem będzie maksymalne upłynnienie tam ruchu, w miarę możliwości poprzez tzw. zielone fale. Informowaniu kierowców będą służyły tablice zmiennej treści (łącznie osiem w mieście) oraz aplikacja mobilna (jedną z funkcji ma być też informacja parkingowa). Operatorzy systemu będą mieli możliwości szybkiej reakcji w razie sytuacji awaryjnych.

Możliwość priorytetowego przejazdu przez skrzyżowania mają dostać pojazdy komunikacji miejskiej. Jak wyjaśniał w środę dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów (MZUiM) w Chorzowie Piotr Wojtala, nie oznacza to, że automatycznie wszystkie autobusy i tramwaje podjeżdżając do skrzyżowań będą miały wolną drogę. Eliminowane mają być np. sytuacje, gdy przy niewielkim ruchu autobusy czekają na możliwość przejazdu pełny, kilkudziesięciosekundowy cykl zmiany świateł.

Czytaj więcej: Smart city: prawdziwe inteligentne polskie miasto jest nadal utopią





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.