Realna pomoc wirtualnego urzędnika

Świętochłowice jako jedno z pierwszych miast w Polsce uruchomiły aplikację „wirtualny urzędnik z translatorem języka migowego” na stronie internetowej. Choć wirtualny, pomoże w rozwiązaniu problemów jak najbardziej realnych.
Realna pomoc wirtualnego urzędnika
Od kwietnia 2012 każdy urząd w Polsce jest obowiązany do ułatwienia dostępu osobom niedosłyszącym do e usług i informacji.

Czytaj też:Język migowy w każdym urzędzie

Próby przedarcia się przez urzędowy żargon i znalezienie informacji są problemem zarówno dla mieszkańców jak i przedsiębiorców. Powoduje to, że zamiast znajdować informację na dany temat na stronach internetowych odpowiedniego urzędu, często zmuszeni jesteśmy zadzwonić, bądź udać się tam osobiście.

Olszyn jest pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło na swych stronach internetowych wirtualnego urzędnika z tłumaczem języka migowego.

Wirtualny urzędnik (www.Wirtualny-Urzędnik.pl) to inteligentne oprogramowanie dla e-administracji, wykorzystuje istniejącą stronę www urzędu Jednostki Samorządu Terytorialnego - miasta, gminy, powiatu instytucji oraz zasoby wiedzy (np. BIP).

Uruchamiany jest bez jakiejkolwiek ingerencji w obecną strukturę ani treść internetowej strony urzędu. Rozwiązanie pomaga w ten sposób, iż umożliwia petentowi wpisanie w okienko pytania na swój własny sposób, używając języka potocznego, a nie błądzenie po kategoriach spraw spisanych w urzędniczym żargonie. Działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje na nie odpowiedź, bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.

Wdrożenie wizualizacji języka migowego to kolejny krok w rozbudowie tego systememu informatycznego, które pomaga osobom niedosłyszącym w sposób przyjazny i dla nich naturalny w znalezieniu odpowiedzi na stronach internetwych urzędu. Rozwiazanie to ma uporządkowaną bazę ponad 180 spraw do załatwienia, a dzięki wizualizacji w języku migowym, w atrakcyjnej formie prezentiuje je petentom.

- W ciągu pierwszego etapu wdrożenia w Gdyni, które trwało ponad 90 dni od kwietnia do czerwca bierzącego roku, wirtualny urzędnik obslużył ponad 35 tysięcy pytań, udzieląjac poprawnych odpowiedzi na ponad 83% z nich - powiedział Marcin Strzałkowski, prezes i założycel InteliWISE, która dostarczyła nowczesne technologie do aplikacji.

- Dane te pokazują,że średnio ponad 400 pytań dziennie zostało obsłużonych za pomocą naszego rozwiązania. Oznacza to znaczące odciążenie dla urzędników, którzy mogli zająć się innymi, ważnymi dla mieszkańców i przedsiębiorców sprawami. Jest to znacząca liczba, zważywszy na fakt, iż strony BIP dziennie odwiedza ok 1300 osób. Co więcej ponad połowa wszystkich pytań zostało zadanych językiem potocznym, czyli w sposób naturalny. Pokazuje to ogromny potencjał, jakim dysponuje Wirtualny Urzędnik, gdyż on pracuje 24 godziny na dobę, także w dni wolne od pracy.- dodaje Strzałkowski.

Wirtualny urzędnik posługujący się językiem migowym jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla urzędów ponieważ odciąża je w umieszczaniu na stronach internetowych specjalnie przygotowanych wideo z językiem migowym.

Dzięki aplikacji z nagraniami tłumacza migowego, urząd może w łatwy i elastyczny sposób zintegrować istniejącą własną stronę internetową oraz zarządzać jej treścią. Rozwiązanie dodatkowo umożliwia umieszczenie wideo z nagraniem żywego translatora na tzw. „fun page" w serwisie społecznościowym Facebook, który jest coraz częściej wykorzystywany do komunikacji z petentami.

Znaczącą cechą tego rozwiązania, jest możliwość wysyłania informacji za pomocą elektronicznych środków przekazu takich jak e-mail, która jest wymagana poprzez ustawę z kwietnia 2012 r. o języku migowym.
Rozwiązanie to umożliwia i ułatwia aktualizację informacji w tłumaczu wynikające ze zmian przepisów.

- Realizacja tego projektu ułatwi komunikację pomiędzy mieszkańcami a urzędem. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii odpowiedzi udzielane są także w języku migowym. Jest to ważne szczególnie dla niedosłyszących mieszkańców naszego miasta. Choć urzędnik jest wirtualny, ale bez wątpienia pomoże w rozwiązywaniu realnych problemów - podkreśla Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.