Rewolucja w administracji. Od 2 stycznia 2015 roku

Prościej, szybciej i nowocześniej – to słowa klucze opisujące program pl.ID, jeden z największych obecnie projektów rządowych w Polsce. Jego podstawowym celem jest ułatwienie życia obywatelom w zakresie ich obsługi przez urzędy. Pl.ID ma wystartować 2 stycznia 2015 roku.
Rewolucja w administracji. Od 2 stycznia 2015 roku

W Technoparku Łódź odbyła się konferencja, podczas której ponad dwustu przedstawicielom gmin województwa łódzkiego zamysł projektu przybliżyły delegacje odpowiedzialnych za niego: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Centralnego Ośrodka Informatyki. Współorganizatorem spotkania był Urząd Wojewódzki w Łodzi.

Uczestników konferencji do aktywnego udziału we wdrażaniu programu namawiała wojewoda łódzki Jolanta Chełmińska.

- Inicjatywy udają się lub nie w zależności od tego, jak jesteśmy do nich nastawieni. Liczymy, że Państwo będziecie w naszej drużynie i że będziecie informować nas o pojawiających się problemach, które rozwiążemy wspólnie - podkreśliła.

Mniej zaświadczeń, odpisów i innych dokumentów dostarczanych urzędnikom, prostsze do wypełnienia formularze, możliwość załatwienia wielu formalności przez internet (np. formalności związane ze ślubem cywilnym, wniosek o nowy dowód osobisty) i co za tym idzie - krótsze kolejki, sprawniejsza obsługa klienta oraz mniej wizyt w urzędzie - i to niekoniecznie tym właściwym ze względu na miejsce zameldowania czy urodzenia. Tak od 2 stycznia 2015 roku ma wyglądać nowa administracyjna rzeczywistość w Polsce - bardziej przyjazna i dla klientów i dla urzędników.

Czytaj też: Jak ulepszyć komunikację między urzędami?

Prace są już bardzo zaawansowane, a cały projekt pl.ID rozpoczął się niedawno, bo w lutym 2013 roku.

- Najwięcej pracy czeka nas jeszcze w obszarze wdrożenia oraz w kwestiach programistycznych, ponieważ wciąż pytamy użytkowników, w jaki sposób powinniśmy skonstruować narzędzia, aby były jak najlepsze - mówił wiceszef MSW Rafał Magryś. - Tworzymy solidne fundamenty, na których będzie można budować e-administrację z prawdziwego zdarzenia.

System utrzymujący najważniejsze informacje o polskich obywatelach opiera się w znacznej mierze - jak mówią fachowcy - na architekturze z 1979 roku. Przepływ informacji między jednostkami samorządu terytorialnego i zbiorem centralnym był archaiczny, pośredni i trwał nawet kilka dni. Teraz ma się to zasadniczo zmienić dzięki Systemowi Rejestrów Państwowych, elementowi pl.ID.

Będzie to centralna, zintegrowana oraz dostępna online struktura przetwarzająca najważniejsze dane o obywatelach Polski. W jej skład wchodzą między innymi rejestry: PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych i Baza Usług Stanu Cywilnego. Będą ze sobą wzajemnie skomunikowane, a ich dane spójne i - co ważne - aktualizowane w trybie rzeczywistym. Dzięki temu urzędnik sam znajdzie w systemie informacje potrzebne mu do obsługi klienta - i to niezależnie od miejsca w Polsce.

- Ten projekt ma uprościć życie obywatelom w czasach, gdy jesteśmy coraz bardziej mobilni - podsumowała Jolanta Chełmińska.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE


Czy to znaczy, że w urzędach
Zapanuje cyfryzacja
I na długie bezrobocie
Pójdzie cała biurokracja ???

Eterno Vagabundo, 2014-05-01 00:50:39 odpowiedz

To cieszy człowieka!!!

gonzo, 2014-04-30 14:39:50 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE