PARTNER PORTALU
  • BGK

Rozszyfruj miasto

  • Weronika Kocela    22 listopada 2011 - 10:58
Rozszyfruj miasto

Miasta chcą, by turysta o ich zabytkach i historii dowiedział się jak najwięcej i najszybciej. Dlatego zamiast tradycyjnego zwiedzania z mapą w ręku proponują nową atrakcję - zabawę w odszyfrowywanie miejskich tajemnic za pomocą fotokodów.




W tym właśnie celu na zabytkowych obiektach w polskich miastach zostały umieszczone fotokody w postaci biało - czarnej mozaiki kwadratów. Wystarczy, że zwiedzający zeskanuje kod  i uzyska nie tylko podstawowe informacje o danym obiekcie, ale także będzie miał okazję poznać różne ciekawostki, anegdoty i legendy związane z danym miejscem.

W Europie na ów sposób promowania miasta jako pierwsza zdecydowała się Łódź, która postanowiła wykorzystać system działający dotychczas wyłącznie w Japonii i od grudnia 2009 zaproponowała turystom odkodowywanie miasta. Już w pierwszym miesiącu jego działania ok. 1000 osób zdecydowało się właśnie w ten sposób poznać historię Łodzi (zabierz głos/oceń prezydenta).

Fotokody sprawdziły się także na Śląsku. W Żorach (zabierz głos/oceń prezydenta) na projekt ''Przez Żory na Śląsk -  stworzenie systemu e-informacji turystycznej” przeznaczono 1,5 mln zł - 85 proc. dofinansowania pochodziło ze środków unijnych, resztę pieniędzy dołożyło miasto. Wszystko po to, by zapoznać mieszkańców z historią Żor i zachęcić turystów do ich zwiedzania.

Czytaj też: Wodzisław i Rybnik korzystają z fotokodów

Jak informuje Dorota Marzęda, rzecznik prasowy żorskiego magistratu celem wprowadzenia fotokodów było zwiększenie atrakcyjności turystycznej miasta poprzez upowszechnienie i ułatwienie dostępu do informacji na temat zabytków i atrakcji turystycznych.

- Dzięki fotokodom nastąpił wzrost zainteresowania mieszkańców historią miasta, ponieważ przygotowany materiał historyczny jest niezwykle bogaty - w dużej mierze są to informacje do tej pory mało rozpowszechnione, dlatego mieszkańcy z dużym zainteresowaniem zapoznają się z opisami poszczególnych punktów - wyjaśnia Dorota Marzęda. - System ten okazał się także doskonałą formą nauki historii dla młodzieży szkolnej, która z tego typu nowinek technicznych korzysta wyjątkowo chętnie - dodaje.

Na fotokody - jako ciekawą formę promocji zdecydował się także Wodzisław Śląski (zabierz głos/oceń prezydenta). Na projekt System Informacji Kulturalnej miasto wydało ponad 800 tys. złotych, z czego znów 85 proc. środków uzyskano z Unii Europejskiej.

W ramach SIK przygotowano system fotokodów oraz uruchomiono stronę internetową poświęconą w całości informacji turystycznej i kulturalnej miasta.

Czytaj też: Rzeszowskie znaki kluczem do facebooka

- Zależało nam, aby wykorzystać nowinki techniczne, które same w sobie byłyby odpowiednią zachętą. Wprowadzenie fotokodów pozwoliło nam promować miasto jako gminę nowoczesną - mówi Barbara Chrobok z urzędu miasta w Wodzisławiu Śląskim . - Ponadto fotokody zwróciły również uwagę samych wodzisławian, którzy dotychczas stykali się z zabytkami nie znając ich genezy.

Fotokody powoli zaczynają przyciągać turystów także w Sanoku. Na razie to dopiero początek wprowadzenia tego systemu, ale jak podkreśla Agnieszka Frączek z sanockiego magistratu władze miasta chcą wspierać wszelkiego rodzaju innowacyjne formy promocji, do której niewątpliwie należą fotokody.

Do tej pory miasto włączyło się w powstanie nowego szlaku związanego ze sławnym rodem Beksińskich, przeznaczając na ten cel 6,5 tys. zł.

- Fotokody, które pojawiły się w Sanoku są ''jaskółką'' tej technologii w naszym regionie, ale ten system informacji turystycznej jest już powszechnie wykorzystywany na świecie. Sprawdza się, a zatem jego użycie także w naszym mieście będzie wzrastać - wyjaśnia Agnieszka Frączek.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Swat, 2011-11-23 11:01:30

    będziemy czekać na dobrą zabawę.
  • Tradycja, 2011-11-23 10:23:27

    Może faktycznie to jest ciekawy wynalazek, dający dużo więcej możliwości, ja jednak wolę tradycyjne zwiedzanie miasta i poznawanie jego historii z książkowych przewodników

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.