PARTNER PORTALU
  • BGK

RPD alarmuje: Co czwarty uczeń ofiarą cyberprzemocy

  • aw/PAP    29 grudnia 2017 - 13:06
RPD alarmuje: Co czwarty uczeń ofiarą cyberprzemocy
Nowoczesne technologie trwale i w sposób nieodwracalny zmieniły obraz współczesnej rzeczywistości (fot.pixabay)

Coraz częściej odnotowujemy poważne przypadki cyberprzemocy, które prowadzą do dramatów wielu młodych ludzi - napisał rzecznik praw dziecka Marek Michalak do minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej.




• Rzecznik powołał się w liście na raport Najwyższej Izby Kontroli "Zapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży".

• Kontrolą w 2017 r. objęto MEN, Ministerstwo Cyfryzacji, 5 komend wojewódzkich policji i 10 komend powiatowych z województw: lubuskiego, łódzkiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i zachodniopomorskiego a także 10 gimnazjów lub zespołów szkół - po dwie szkoły podstawowe albo gimnazja z terenu wymienionych województw.

• Marek Michalak zwrócił uwagę, że szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze oraz powszechna ich dostępność w sieci sprawia, że zjawisko cyberprzemocy jest szczególnie niebezpieczne i trudne do wyeliminowania.

Michalak napisał, że w poszczególnych województwach cyberprzemoc dotyczy od 6 do 60 proc. ankietowanych dzieci i rodziców. Skontrolowane komendy policji wraz z podległymi komisariatami w latach 2013-2016 przyjęły łącznie 89 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstw związanych z cyberprzemocą wobec dzieci i młodzieży. Zawiadomienia składali przede wszystkim rodzice lub opiekunowie prawni (67,4 proc.), jedynie trzy sprawy zostały podjęte w wyniku własnych działań policji.

Stosowanie cyberprzemoc polegały głównie na: uporczywym nękaniu, podszywaniu się pod inną osobę oraz wykorzystywaniu cudzego wizerunku, groźbach karalnych, nieuprawnionej zmianie danych informatycznych i zakłócaniu przetwarzania danych.

26,7 proc. uczniów przyznało - podał RPD - że zjawisko cyberprzemocy dotknęło ich bezpośrednio; 24,5 proc. rodziców twierdziło, że ich dzieci były bezpośrednio ofiarą cyberprzemocy. Prawie połowa uczniów (48,8 proc.) odpowiedziała, że w przypadku doświadczenia cyberprzemocy nie zwróciłaby się do nikogo o pomoc, a 13,3 proc. zwróciłoby się o pomoc do nauczyciela.

W raporcie wskazano także problemy związane z zapobieganiem cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Chodzi m.in. o niedostatecznie rozpoznaną skalę zagrożenia, brak koordynacji i wytycznych postępowania w przypadku wystąpienia cyberprzemocy. Brakuje też monitorowania problemu oraz planów szkolenia nauczycieli w tym zakresie.

"Bez wątpienia nowoczesne technologie trwale i w sposób nieodwracalny zmieniły obraz współczesnej rzeczywistości, przyczyniają się do rozwoju, ale również są jednym z największych zagrożeń, tym bardziej że średnia wieku inicjacji internetowej w Polsce wynosi obecnie 9 lat i 8 miesięcy" - napisał Michalak.

Przytoczył badania instytutu NASK, z których wynika, że młodzież w zdecydowanej większości (86,2 proc.) korzysta z internetu codziennie, w tym 43,2 proc. respondentów deklaruje, że jest bez przerwy on-line. "Interakcje społeczne i rozrywka stanowią dla nastolatków podstawową treść +świata wirtualnego+" - zaznaczył rzecznik.

Michalak podkreślił, że wszelkie badania dotyczące funkcjonowania dzieci w internecie dają nauczycielom i rodzicom wiedzę m.in. o zjawisku tzw. hejtu. Jako przykład podał przeprowadzony przez Global Dignity raport "Wilk i owce w internecie". Znalazły się w nim materiały pozwalające rozpoznać, że dziecko jest ofiarą lub inspiratorem hejtu oraz to, w jaki sposób przeciwdziałać zjawisku.

Zdaniem rzecznika, agresja w internecie nie jest "zachowaniem odizolowanym od postaw społecznych przejawianych w życiu realnym, lecz jest jej konsekwencją lub korelatem".

"Wydaje się zatem konieczne prowadzenie intensywnych działań profilaktycznych, opracowanie procedur interwencyjnych, których zastosowanie pozwoli skutecznie reagować na niebezpieczne zjawiska oraz eliminować lub ograniczać negatywne skutki niepożądanych zachowań w sieci".

Michalak zwrócił się do minister edukacji z prośbą o analizę przedstawionego problemu oraz poinformowanie, jakie działania są planowane w związku z wynikami kontroli w zakresie cyberprzemocy.

MEN ma 30 dni, by odpowiedzieć na pismo rzecznika.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.