PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządowcy nie korzystają z aplikacji dotyczących sytuacji kryzysowych

  • PAP    4 lutego 2014 - 09:43
Samorządowcy nie korzystają z aplikacji dotyczących sytuacji kryzysowych

Samorządowcy w różnym stopniu korzystają z aplikacji komputerowej, która ma wspomóc przekazywanie informacji na temat zagrożeń i sytuacji kryzysowych. Centralna Aplikacja Raportująca (CAR), która ma temu służyć, została uruchomiona we wrześniu ub.r.




Aplikacja komputerowa CAR to system raportowania o zagrożeniach dla służb i instytucji. Jej celem jest usprawnienie obiegu informacji o sytuacjach kryzysowych na terytorium Polski. Użytkownikami systemu są pracownicy wojewódzkich i powiatowych centrów zarządzania kryzysowego, którzy na bieżąco aktualizują informacje nt. sytuacji kryzysowych.

W ramach CAR został utworzony jednolity katalog zagrożeń. Informacje wprowadzone do systemu są przyporządkowane jednej z około 20 kategorii, np.: katastrofy naturalne czy wypadki komunikacyjne. Taki podział m.in. skraca czas reagowania na zdarzenie.

Wojciech Radecki z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji powiedział PAP, że aplikacja ma wspomóc przekazywanie informacji na temat zagrożeń przede wszystkim ze szczebla wojewódzkiego; nie zastępuje jednak tradycyjnej drogi przekazywania informacji z gminy do powiatu i województwa, a jedynie ją uzupełnia. Radecki podkreślił, że nie ma danych, ilu samorządowców skorzystało z CAR.

Informacji o tym, ilu samorządowców zgłaszało sytuacje kryzysowe nie ma też - jak dotąd - Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. "Nie ma takich danych, bo aplikacja została na szczeblu centralnym wdrożona dopiero w październiku ubiegłego roku. W części województw ten proces jeszcze się nie zakończył. Sądzę, że to niewielki odsetek powiatów, które posługują się tym jednak świeżym narzędziem" - podkreślił w rozmowie z PAP doradca RCB Witold Skomra.

Zaznaczył, że jeśli chodzi o wdrożenie aplikacji na obszarze gmin i powiatów "jest pewien kłopot" polegający na tym, że większość zadań administracja samorządowa realizuje, jako tzw. zadania własne. "Dopóki samorządowcy nie zgłoszą, że nie dają sobie rady z takim zadaniem własnym, nie wiemy o tym, że jest trudna sytuacja. A nie mamy możliwości prawnych, aby obowiązek raportowania o zagrożeniach na nich nałożyć" - ocenił Skomra.

Jak dodał, z punktu widzenia RCB, czym innym jest informacja, że pada śnieg i drogi są nieprzejezdne, a czym innym informacja od wojewody, że jest sytuacja kryzysowa i nie daje on sobie rady. "O ile spływały informacje o nieprzejezdnych drogach i odciętych miejscowościach, to wraz z tym przychodził meldunek straży granicznej, która informowała, że dostarcza do zasypanych miejscowości chleb. Zatem z tych dwóch informacji nie wynikało, że mamy do czynienia z sytuacją kryzysową" - tłumaczył doradca RCB, odnosząc się do sytuacji, jaka miała miejsce w ostatnich dniach na terenie woj. lubelskiego.

Skomra zaznaczył, że kluczowe w tym przypadku jest nakłonienie samorządowców, by meldowali o zagrożeniach. Podkreślił, że w poszczególnych województwach różnie wygląda kwestia obiegu informacji elektronicznej. "Wiemy, że niektóre województwa postanowiły namówić czy skłonić starostów do korzystania z aplikacji CAR jako wygodniejszej" - powiedział. Dodał, że wojewoda ma prawo oczekiwać, że o sytuacji kryzysowej dowie się od sołtysa czy wójta, natomiast ustawa o zarządzaniu kryzysowym nie wskazuje w jakiej formie, jakich terminach i godzinach przekazywać informacje.

W związku z tym - podkreślił - RCB pracuje nie tylko nad udoskonaleniem aplikacji, ale też nad wprowadzeniem obowiązku stałego składania meldunku w pewnych godzinach, nawet gdy nic się złego nie dzieje.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.