Senackie poprawki do prawa telekomunikacyjnego

Senat zaproponował w piątek 20 poprawek do nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne, która dostosowuje polskie przepisy do uregulowań unijnych. Większość poprawek ma charakter porządkowy i redakcyjny.
Część poprawek ujednolica też terminologię ustawy. Senat zgłosił m.in. poprawkę, która wydłuża z 5 do 10 lat okres, w którym można wznowić postępowanie w sprawie rezerwacji częstotliwości oraz uchylić decyzję w sprawie rezerwacji częstotliwości.

Zgodnie z inną poprawką Senatu, za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej (np. dostęp do telefonii stacjonarnej) płatnej okresowo, abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, jednak za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy.

Nowe Prawo telekomunikacyjne dostosowuje polskie przepisy do uregulowań unijnych. Chodzi m.in. o regulację usług telekomunikacyjnych, łączności elektronicznej, dostępu do internetu, usług powszechnych oraz ochrony danych osobowych. Celem zmian jest rozszerzenie uprawnień abonentów i użytkowników, wzmocnienie ochrony danych osobowych oraz zwiększenie konkurencyjności w zakresie usług telekomunikacyjnych.

Szczególne znaczenie mają zapisy ustawy dotyczące umów, regulaminów i cenników, które muszą mieć zrozumiałą i dostępną dla klientów formę. Wprowadzono możliwość przeniesienia numeru telefonicznego do innego operatora w ciągu 24 godzin. Chodzi także o to, aby operatorzy nie mieli możliwości wymuszania na abonentach podpisywania długoterminowych i niekorzystnych umów. Dlatego pierwsza umowa nie będzie obowiązywać dłużej niż dwa lata, będzie można także podpisać umowę na czas krótszy niż rok, co zwiększy konkurencyjność na rynku usług telekomunikacyjnych.

Wprowadzono także możliwość zawarcia umowy drogą elektroniczną, za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej operatora. Umożliwi to zawieranie i zmianę umowy bez wychodzenia z domu, a jednocześnie pozwoli na spokojne zapoznanie się z proponowanymi warunkami umowy i podjęcie przez konsumenta w pełni świadomej decyzji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.