PARTNER PORTALU
  • BGK

"Skok" od administracji papierowej do cyfrowej

  • PAP    31 lipca 2013 - 16:20
"Skok" od administracji papierowej do cyfrowej

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni ocenił, że projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji jest rewolucyjny, przewiduje "skok" od administracji papierowej do cyfrowej. Jak zapewnił, zmiany mają ułatwić kontakt obywatela z administracją.




Boni przypomniał na konferencji prasowej, że projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne został przyjęty we wtorek przez Radę Ministrów. Zmiany obejmują administrację publiczną, kodeks postępowania administracyjnego, prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym, a także ordynację podatkową.

Czytaj też: Rząd za kontaktami on-line między urzędami, a obywatelami

"Projekt jest rewolucyjny, chcemy dokonać skoku w przejściu od administracji papierowej do administracji cyfrowej" - oświadczył Boni. Jak dodał, zmiany mają ułatwić kontakt obywatela, przedsiębiorcy i cudzoziemca z administracją publiczną i sądami administracyjnymi, a także zwiększyć liczbę oraz jakość usług świadczonych drogą elektroniczną.

Projekt przewiduje m.in. dopuszczenie elektronicznych kopii dokumentów w postępowaniu administracyjnym oraz doręczanie stronom dokumentów przez sąd administracyjny drogą elektroniczną.

"Celem podstawowym nowelizacji jest łatwiejsza komunikacja elektroniczna obywatela, podmiotu gospodarczego z urzędem, elektroniczny wgląd w akta sprawy, możliwość posługiwania się elektronicznymi kopiami dokumentów, możliwość przesyłania - w postaci elektronicznej - pełnomocnictw procesowych, składania zeznań, wyjaśnień oraz umożliwienie wystawiania usług na e-PUAP (Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej) przez podmioty inne niż publiczne" - powiedział Boni.

Jak zauważył, w Polsce w skali roku jest około 21 milionów "różnego rodzaju relacji" między obywatelem a administracją - poprzez pisma, zapytania, czy usługi. Obecnie, dodał, jedynie około 5 proc. tych działań jest prowadzonych drogą elektroniczną. "Dlatego ten wielki skok do przodu jest potrzebny, po to żeby Polska stała się krajem wykorzystującym wszystkie umiejętności cyfrowe" - przekonywał.

Boni tłumaczył, że w pierwszej kolejności należy założyć profil zaufany, czyli darmowy podpis elektroniczny do kontaktów z instytucjami publicznymi. Profil zakłada się na platformie e-PUAP (epuap.gov.pl). Następnie trzeba go potwierdzić w urzędzie. Sieć miejsc, gdzie można potwierdzić profil zaufany, zostanie rozszerzona o placówki Poczty Polskiej i banki.

Projekt nowelizacji poszerza też grono instytucji, które będą mogły kontaktować się z obywatelami za pośrednictwem e-PUAP.

Minister przypomniał, że już obecnie w wielu miejscach można drogą elektroniczną np. dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, złożyć deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania.

Boni poinformował, że celem projektu jest też ułatwienie korespondencji elektronicznej; nakłada on na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie. Skrzynki w każdym urzędzie mają działać na podobnej zasadzie i przyjmować każde podpisane cyfrowo pismo.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • pllo, 2013-08-01 11:39:31

    Proponuję dobrze rozbieg przed "skokiem" obliczyć by na drugi brzeg szamba przeskoczyć bo jak coś pójdzie nie tak......wiadomo, będziemy w urzędniczym szmbie taplać się zawsze.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.