PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie, społeczeństwo informacyjne: Radni przyjęli nową strategię rozwoju

  • PAP/MN    16 maja 2016 - 17:47
Śląskie, społeczeństwo informacyjne: Radni przyjęli nową strategię rozwoju
Nowa Strategia koncentruje się na trzech głównych celach: rozwoju kompetencji cyfrowych, zwiększeniu dostępności danych publicznych oraz rozwoju elektronicznych usług publicznych (fot. slaskie.pl)

• Rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców, zwiększenie dostępności danych publicznych oraz rozwój elektronicznych usług publicznych – to trzy główne cele nowej „Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Woj. Śląskiego 2020+”.
• Poprzedni dokument w tym zakresie obowiązywał do 2015 roku. Od tego czasu nastąpiło wiele zmian w zakresie m.in. kompetencji cyfrowych społeczeństwa.




Strategię przyjęli w poniedziałek radni sejmiku woj. śląskiego. Jej uzasadnienie akcentuje skalę zmian, jakie nastąpiły w ciągu sześciu lat od opracowania i przyjęcia poprzedniego dokumentu w tym zakresie, który obowiązywał do 2015 r. Chodzi o zmiany m.in. w sferach kompetencji cyfrowych społeczeństwa, dostępnych technologii i otoczenia ekonomicznego.

W tym czasie przeciętne wynagrodzenie w Polsce wzrosło bowiem według GUS prawie o 30 proc. (z 2943,88 zł w 2008 r. do 3854,88 zł w II kw. 2015 r.), a odsetek gospodarstw domowych z dostępem do sieci - z 47,6 proc. w 2008 r. do 74,7 proc. w 2013 r. Dostęp do internetu ma ponad 95 proc. gospodarstw, w których są dzieci.

Jeszcze większe zmiany zaszły na poziomie technologicznym. Obecnie 44 proc. Polaków korzysta ze smartfonów, a trzech na pięciu ich użytkowników korzysta przy ich pomocy z internetu (pierwsze telefony z systemem Android pojawiły się ok. 2009 r.). Obecnie ok. 98 proc. Polaków jest też w zasięgu sieci 3G (ok. 20 Mb/s do użytkownika końcowego), a ponad 60 proc. w zasięgu LTE (do 100 Mb/s). W kraju i regionie powstają nowe sieci światłowodowe.

Czytaj też: UE chce usprawnienia e-administracji

Analiza obecnego stanu społeczeństwa informacyjnego w woj. śląskim, a także prognoza trendów rozwojowych, stały się podstawą wyboru celów nowej strategii. Do każdego z celów przypisano trzy kierunki działań. Przy każdym z nich określono wskaźniki monitoringu i podmioty mogące realizować poszczególne działania.

W części dotyczącej rozwoju zaawansowanych kompetencji cyfrowych strategia akcentuje m.in. potrzebę dostosowywanie posiadanych kompetencji cyfrowych do zachodzących zmian społecznych i technologicznych (to np. przeciwdziałanie wtórnemu wykluczeniu cyfrowemu, gdy wcześniejsze proste kompetencje cyfrowe nie wystarczają wobec rozwoju technologii i usług).

Dokument wskazuje też na potrzebę rozwoju zaawansowanych kompetencji cyfrowych (obejmują kwestie obsługi konkretnych programów na odpowiednim poziomie, ale też świadomości zastosowań i ograniczeń konkretnych technologii, a także relacji pomiędzy problemem, a dostępnymi funkcjonalnościami) oraz podnoszenia kompetencji w bezpiecznym posługiwaniu się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

Czytaj też: Streżyńska: Sprawna e-administracja to synonim sprawnego państwa





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.