System Rejestrów Państwowych będzie rozbudowany o 3 rejestry. Wszystkie dane obywateli w jednym miejscu

Projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw zakłada rozbudowę SRP o nowe rejestry.
System Rejestrów Państwowych będzie rozbudowany o 3 rejestry. Wszystkie dane obywateli w jednym miejscu
Zmiany mają zapobiec m.in. rozproszeniu danych obywateli po różnych rejestrach administracji publicznej. (fot. pixabay)

• Ministerstwo Cyfryzacji włączy do Systemu Rejestrów Państwowych trzy nowe rejestry.

• Chodzi o Rejestr Dokumentów Paszportowych, Rejestr Danych Kontaktowych i Rejestr Punktów Adresowych.

• Celem jest zgromadzenie w jednym miejscu danych rozproszonych po różnych rejestrach administracji publicznej.

Ministerstwo Cyfryzacji w projekcie zmiany ustawy pisze, że w różnych rejestrach publicznych, prowadzonych przez właściwe dla tych rejestrów organy administracji publicznej, gromadzone są często te same dane (np. imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, imiona rodziców, nazwisko panieńskie matki, itd.). Częstą praktyką jest ponadto, że organy prowadzące te rejestry oczekują od obywatela dostarczenia (lub dostarczenia zaświadczeń na potwierdzenie prawdziwości) takich danych, mimo, iż dane te zostały już zgromadzone i są przetwarzane przez inne organy administracji publicznej. Takie działanie jest z punktu widzenia obywatela nieuzasadnionym obciążeniem.

Czytaj też: Samorządy podchodzą nieufnie do usług cyfrowych? To stereotyp

Resort cyfryzacji zwraca też uwagę na inne problemy z tym związane, jak przedłużające się postępowania administracyjne, czy też różnice w tych samych danych gromadzonych w różnych rejestrach, które wynikają z faktu, że obywatele nie aktualizują swoich danych w rejestrach, gdy np. zmienią miejsce zamieszkania.

Jakie rozwiązanie dla tych problemów widzi Ministerstwo Cyfryzacji?Planuje ono wdrożenie referencyjnego modelu przechowywania i przetwarzania informacji w rejestrach publicznych. Docelowo dla każdego rodzaju danych, gromadzonych przez organy administracji publicznej, określony zostanie rejestr referencyjny (źródłowy). Natomiast w każdym rejestrze, który obecnie powiela taki rodzaj danych, dane te zostaną zastąpione mechanizmami referencyjnymi zobowiązującymi do pobrania tych danych z właściwego rejestru referencyjnego. Ma to na celu wyeliminowanie funkcjonowania w różnych rejestrach tej samej osoby pod wieloma różnie zapisanymi danymi określonego rodzaju.

Czytaj też: Tysiące danych wyciekło z urzędu miasta

SRP obejmuje obecnie następujące rejestry: PESEL – Rejestr PESEL; RDO – Rejestr Dowodów Osobistych, RSC – Rejestr Stanu Cywilnego, CRS – Centralny Rejestr Sprzeciwów; SOP – System Odznaczeń Państwowych.

Pracownicy administracji publicznej korzystają z SRP poprzez dedykowaną aplikację ŹRÓDŁO.

W ramach projektowanej ustawy planowane jest włączenie do SRP trzech nowych rejestrów:

1. Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP) – resort wskazuje, że obecnie funkcjonujący Paszportowy System Informacyjny (PSI) nie może być włączony do SRP. Dlatego ma powstać system bardziej kompleksowy i „dojrzały”, czyli RDP. Rejestr ten będzie włączony SRP, ma obniżyć koszty utrzymania ewidencji dokumentów paszportowych, realizowanej dotychczas w ramach PSI.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE