PARTNER PORTALU
  • BGK

System Rejestrów Państwowych będzie rozbudowany o 3 rejestry. Wszystkie dane obywateli w jednym miejscu

  • MN    23 maja 2017 - 11:48
System Rejestrów Państwowych będzie rozbudowany o 3 rejestry. Wszystkie dane obywateli w jednym miejscu
Zmiany mają zapobiec m.in. rozproszeniu danych obywateli po różnych rejestrach administracji publicznej. (fot. pixabay)

Projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw zakłada rozbudowę SRP o nowe rejestry.




• Ministerstwo Cyfryzacji włączy do Systemu Rejestrów Państwowych trzy nowe rejestry.

• Chodzi o Rejestr Dokumentów Paszportowych, Rejestr Danych Kontaktowych i Rejestr Punktów Adresowych.

• Celem jest zgromadzenie w jednym miejscu danych rozproszonych po różnych rejestrach administracji publicznej.

Ministerstwo Cyfryzacji w projekcie zmiany ustawy pisze, że w różnych rejestrach publicznych, prowadzonych przez właściwe dla tych rejestrów organy administracji publicznej, gromadzone są często te same dane (np. imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, imiona rodziców, nazwisko panieńskie matki, itd.). Częstą praktyką jest ponadto, że organy prowadzące te rejestry oczekują od obywatela dostarczenia (lub dostarczenia zaświadczeń na potwierdzenie prawdziwości) takich danych, mimo, iż dane te zostały już zgromadzone i są przetwarzane przez inne organy administracji publicznej. Takie działanie jest z punktu widzenia obywatela nieuzasadnionym obciążeniem.

Czytaj też: Samorządy podchodzą nieufnie do usług cyfrowych? To stereotyp

Resort cyfryzacji zwraca też uwagę na inne problemy z tym związane, jak przedłużające się postępowania administracyjne, czy też różnice w tych samych danych gromadzonych w różnych rejestrach, które wynikają z faktu, że obywatele nie aktualizują swoich danych w rejestrach, gdy np. zmienią miejsce zamieszkania.

Jakie rozwiązanie dla tych problemów widzi Ministerstwo Cyfryzacji?Planuje ono wdrożenie referencyjnego modelu przechowywania i przetwarzania informacji w rejestrach publicznych. Docelowo dla każdego rodzaju danych, gromadzonych przez organy administracji publicznej, określony zostanie rejestr referencyjny (źródłowy). Natomiast w każdym rejestrze, który obecnie powiela taki rodzaj danych, dane te zostaną zastąpione mechanizmami referencyjnymi zobowiązującymi do pobrania tych danych z właściwego rejestru referencyjnego. Ma to na celu wyeliminowanie funkcjonowania w różnych rejestrach tej samej osoby pod wieloma różnie zapisanymi danymi określonego rodzaju.

Czytaj też: Tysiące danych wyciekło z urzędu miasta

SRP obejmuje obecnie następujące rejestry: PESEL – Rejestr PESEL; RDO – Rejestr Dowodów Osobistych, RSC – Rejestr Stanu Cywilnego, CRS – Centralny Rejestr Sprzeciwów; SOP – System Odznaczeń Państwowych.

Pracownicy administracji publicznej korzystają z SRP poprzez dedykowaną aplikację ŹRÓDŁO.

W ramach projektowanej ustawy planowane jest włączenie do SRP trzech nowych rejestrów:

1. Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP) – resort wskazuje, że obecnie funkcjonujący Paszportowy System Informacyjny (PSI) nie może być włączony do SRP. Dlatego ma powstać system bardziej kompleksowy i „dojrzały”, czyli RDP. Rejestr ten będzie włączony SRP, ma obniżyć koszty utrzymania ewidencji dokumentów paszportowych, realizowanej dotychczas w ramach PSI.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.