PARTNER PORTALU
  • BGK

System Rejestrów Państwowych: procedury na wypadek awarii

  • pt    24 lutego 2015 - 08:59
System Rejestrów Państwowych: procedury na wypadek awarii
System Rejestrów Państwowych ruszy 1 marca - fot. www.coi.gov.pl

Przygotowaliśmy odpowiednie procedury awaryjne na wypadek problemów, nawet jeśli nigdy nie musiałyby być użyte – informuje na kilka dni przed uruchomieniem Systemu Rejestrów Państwowych resort spraw wewnętrznych.




1 marca rusza System Rejestrów Państwowych (SRP). Nowy system informatyczny połączy kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania państwa rejestry. W zintegrowanym systemie znajdą się m.in. rejestry PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego.

- SRP to jedno z najbardziej skomplikowanych rozwiązań informatycznych w Polsce. Każda wielka zmiana może nieść ze sobą początkowe trudności. Większość tak złożonych projektów potrzebuje czasu na ustabilizowanie, a użytkownicy na przyzwyczajenie się do niego – informuje Ministerstwo Sprawa Wewnętrznych i dodaje:

- Przygotowaliśmy odpowiednie procedury awaryjne na wypadek problemów, nawet jeśli nigdy nie musiałyby być użyte - dodają w resorcie.

Co robić, jeżeli pojawią się przejściowe trudności?

Nagły problem w działaniu systemu informatycznego w gminie może dotyczyć dowolnej aplikacji. Najważniejsze w takich sytuacjach jest zapewnienie odpowiednich procedur awaryjnych, nawet jeśli nigdy nie musiały być użyte w praktyce. A zatem co robić, jeżeli w trakcie załatwiania naszej sprawy w urzędzie pojawiły się chwilowe trudności w działaniu systemu?

Wniosek o nowy dowód osobisty

Brak możliwości wpisania naszego wniosku bezpośrednio do systemu nie oznacza, że nie zostanie on przyjęty. W takim wypadku urzędnik w trakcie naszej wizyty wyda nam stosowne potwierdzenie, a wniosek zarejestruje, chwilę później, gdy problem zostanie rozwiązany. Sam dowód osobisty będzie gotowy do odbioru w ustawowym terminie do 30 dni.

Wniosek o unieważnienie dowodu

W przypadku utraty dowodu osobistego jego szybkie zastrzeżenie jest niezbędne by zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystaniem naszej tożsamości. Problemy techniczne nie zablokują tego procesu.

To dlatego, że w takiej sytuacji urzędnik gminny będzie musiał np. zeskanować dokument i wysłać go bezpośrednio do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, gdzie czynność ta zostanie zapisana w rejestrze centralnym. Dowód zostanie unieważniony z datą zgłoszenia jego utraty, a do gminy wróci informacja potwierdzająca unieważnienie dowodu.

Stworzenie aktu urodzenia

Co jeżeli system odmówi posłuszeństwa w momencie, w którym planowaliśmy właśnie zarejestrować w urzędzie stanu cywilnego nowonarodzone dziecko?

Przepisy przejściowe pozwalają by akt urodzenia został sporządzony w sposób, jaki obowiązywał przed 1 marca 2015 roku (tj. w postaci papierowej). To samo dotyczyć będzie procedury związanej z nadaniem numeru PESEL.

Zostanie on nadany w oparciu o wnioski przekazywane do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Wydłużeniu może ulec jedynie czas przekazania danych do nadania tego numeru.

Rejestracja zgonu

Są jednak sytuacje życiowe, gdy nie można czekać. W przypadku śmierci bliskiej osoby sprawy związane z organizacją pogrzebu muszą być realizowane od razu. Na tę okoliczność także przygotowano specjalne procedury awaryjne.

Jeżeli rejestracji zgonu nie będzie można wykonać w systemie, urzędnik dokona odpowiedniego wpisu bezpośrednio na karcie zgonu (tym samym umożliwiając dalsze przygotowania do pochówku), a sam akt stworzy w momencie, gdy system znów będzie dostępny.

Dodatkowo, w okresie przejściowym tj. do końca sierpnia tego roku, możliwe będzie sporządzenie aktu zgonu w postaci papierowej.

Zameldowanie i wymeldowanie

Problemy techniczne nie uniemożliwią zameldowania oraz wymeldowania. W takiej sytuacji organ przyjmie zgłoszenie, a w przypadku zameldowania wyda odpowiednie zaświadczenie.

Wydłużeniu ulec może czas przekazania odpowiednich danych do rejestru PESEL i w konsekwencji do rejestru mieszkańców.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.