PARTNER PORTALU
  • BGK

System Rejestrów Państwowych: Źródło wciąż stwarza problemy

  • AW    20 października 2015 - 13:15
System Rejestrów Państwowych: Źródło wciąż stwarza problemy

System Rejestrów Państwowych po siedmiu miesiącach funkcjonowania nadal przysparza sporo problemów samorządom, a co gorsza ich końca nie widać.




Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski (SGiPW) zapytało wielkopolskie samorządy co sądzą o aplikacji „Źródło”, jak oceniają funkcjonalność systemu, jego stabilność oraz przydatność.

Założenia były dobre, ale wyszło jak zawsze

Z ich opinii wynika, że ogólne założenia nowego systemu, który jest dość łatwy w obsłudze są dobre i pożądane przez środowisko. Pozytywnym elementem jest odejście od papierowej rejestracji stanu cywilnego i zawiadomień kierowanych do innych USC, a także zmniejszenie kosztów wysyłki korespondencji papierowej.

Najwięcej na nowym systemie skorzystali obywatele – klienci urzędów, którzy dzisiaj mają możliwość złożenia wniosku o odpis aktu stanu cywilnego i jego odbiór w dowolnym USC. Problem w tym, że wszystko miało obywać się szybko i na miejscu, a w rzeczywistości klient musi czasami dwa lub trzy razy pojawić się w urzędzie, bo system wciąż posiada liczne błędy. Ich eliminacja jest niezbędna do zapewnienia sprawnej obsługi klientów.

SGiPW przygotowało listę najczęstszych uwag do systemu Źródło

Poniższe uwagi są najczęściej pojawiającymi się w opiniach samorządów lokalnych nie tylko z Wielkopolski. Wszystkie zostały spisane i skierowane do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Centralnego Ośrodka Informatyki. Są to:

1. Znaczne wydłużenie czasu obsługi klienta, spowodowane błędami technicznymi, spowolnioną reakcją systemu na wydawane polecenia, koniecznością kilkukrotnego wprowadzania tych samych danych, brakiem możliwości równoczesnego otwarcia kilku aplikacji, częstymi problemami z połączeniem itp.

2. Ogromne problemy z migracją aktów do aplikacji i ich zatwierdzaniem. Rejestr stanu cywilnego, na którym pracują urzędy jest praktycznie pusty, a konieczność akceptowania migrowanych aktów wyłącznie przez kierowników i ich zastępców znacznie wydłuża czas załatwiania sprawy. Dodatkowo nie ma możliwości zaciągnięcia niektórych danych np. danych rodziców z rejestru PESEL przy tworzeniu zapewnienia czy migracji aktu.

3. Niespójność baz: rejestru PESEL z bazami lokalnymi. W związku z tym występują błędy, których skorygowanie często technicznie nie jest możliwe (zapisy występują w aplikacji, ale subskrypcja nie przenosi ich do lokalnych baz danych).

4. Konieczność drukowania i gromadzenia ogromnej ilości dokumentów (np. 9 stron zapewnienia zamiast jednej jak dotychczas, 5 stron oświadczenia o uznaniu ojcostwa zamiast jednej). Dodatkowym problemem jest jakość drukarek, jakie urzędy otrzymały. Podczas wydruku odpisów papier często zacina się, w efekcie czego jest poszarpany i zniszczony, a jako druk ścisłego zarachowania musi zostać rozliczony.

5. System jest mało przejrzysty i stwarza trudności w wyszukiwaniu danych (np. aby sprawdzić czy jest nowe zlecenie, należy zajrzeć do każdej zakładki, brak porządku i chronologii w słownikach miejscowości, brak możliwości szybkiego sprawdzenia czy dany akt nie został już migrowany do konkretnej księgi – każdorazowo trzeba przejrzeć cały jej zasób).

- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapewnia, że zależy mu tym, aby system był w pełni funkcjonalny i spełniał swoje zadania, a przy tym zapewniał obsługę klientów na najwyższym poziomie. Osiągnięcie tego celu będzie jednak możliwe dopiero po wprowadzeniu zmian, w kwestiach, co do których istnieją wyraźne zastrzeżenia - informuje Anna Łohunko, konsultant ds. promocji i informacji europejskiej SGiPW. Dodaje, że stowarzyszenie będzie sprawę monitorowało i zabiegało o poprawę funkcjonowania Systemu Rejestrów Państwowych.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • realista samorządowy, 2015-10-27 13:55:45

    Wielce Szanowni Państwo Najpierw bałagan na terenie całego kraju, z którym borykają się duże USC niezmiennie do dnia dzisiejszego na czele chyba z Warszawskim Urzędem Stanu Cywilnego. To nie przeszkodziło odtrąbić zwycięstwa. Potem tłumaczenie, że to tylko trudne początki i będzie lepiej. Kolejn...y krok to oferta pomocy w każdej chwili i potrzebie. No i wreszcie przyszedł czas na pomoc a jakże, ale w ramach płatnej ? oferty szkoleniowej ze strony COI. BRAWO !!!!!!!! Panowie mędrcy c COI . Chwała za koncepcję nowego systemu, który de facto kiedyś zaowocuje usprawnieniem procedur i obsługi klientów. Ale operacja przeprowadzana jest na żywym organizmie w całym państwie. Zatem zasadna jest sumienna, perspektywiczna analiza rozwiązań i konsekwencji potknięć w procesie wdrażania. Tej chyba jednak zabrakło. Rozwiązanie jedyne leży w pilnej noweli ustawy w trybie szybkiej ścieżki legislacyjnej. Kierunek niezbędnych zmian to: - umożliwienie wydawania dokumentów ze starej bazy z równoległym korzystaniem z nowych aplikacji. Takie rozwiązania przyjęte były w okresie reform systemowych w zakresie rejestracji stanu cywilnego i ewidencji ludności, na okres od kilku do kilkunastu lat, w państwach ościennych jak Niemcy czy Szwajcaria. - eliminacja podpisywanie migracji aktów przez kierownika USC i jego zastępców co zminimalizuje, zrozumiałą w obecnym stanie rzeczy, tendencję do rozbudowy kadry kierowniczej. I tyle Z wyrazami szacunku pracownik USC  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.