Szansa na skuteczną cyfryzację

Współpraca samorządów z przedsiębiorcami przy realizacji inwestycji telekomunikacyjnych będzie miała kluczowe znaczenie w wypełnieniu przez Polskę zobowiązań wynikających z Europejskiej Agendy Cyfrowej 2020.
Szansa na skuteczną cyfryzację

Poziom rozwoju usług i sieci internetowych dużych przepustowości jest jednym z podstawowych mierników tempa rozwoju i warunkiem tworzenia nowoczesnych społeczeństw.

Wg danych GUS w 2012 roku w Polsce jedynie 70 procent gospodarstw domowych miało dostęp do internetu, z tego 67 procent korzystało z niego poprzez łącze szerokopasmowe.

Oznacza to, że aż 33 procent obywateli jest wykluczonych cyfrowo. W celu poprawy tej sytuacji władze sięgają po różne rozwiązania. Od niedawna coraz popularniejsza staje się współpraca samorządów z przedsiębiorcami w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

W ostatnim czasie Komisja Europejska podała do wiadomości podsumowanie dokonań państw członkowskich w zakresie realizacji Europejskiej Agendy Cyfrowej 2020, czyli planu wielkiej informatyzacji Unii.

Polska pod względem większości wskaźników znajduje się na ostatnich miejscach wśród państw UE. Najgorzej przedstawia się sytuacja w zakresie budowy szybkiego, stacjonarnego internetu. W celu poprawy tego stanu podejmowane są różne środki, które mają przyspieszyć realizację zadań.

Ustawa z 2010 r. o wspieraniu rozwoju sieci i usług telekomunikacyjnych ma stanowić czynnik napędzający rozwój sieci szerokopasmowych poprzez m.in. powierzenie samorządom roli inwestora na rynku telekomunikacyjnym zarówno na etapie budowania sieci, jak i świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Kluczowym zaś źródłem finansowania budowy sieci szerokopasmowych przez samorządy ma być partnerstwo publiczno-prywatne.

Analiza zakresu i ram prawnych współpracy samorządów z prywatnymi operatorami przy budowie i eksploatacji sieci szerokopasmowych, została szczegółowo przedstawiona na przykładzie projektu realizowanego przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego i zaprezentowana w 7. numerze publikacji „Biuletyn partnerstwa publiczno-prywatnego", wydawanej w ramach projektu systemowego PARP „Partnerstwo publiczno-prywatne".

Jej autorzy za najistotniejsze uznali m.in. przestrzeganie przepisów dotyczących udzielania pomocy publicznej i kierowanie się wytycznymi KE dotyczącymi m.in. zminimalizowania pomocy państwa lub potencjalnego zakłócenia konkurencji w przedsięwzięciach telekomunikacyjnych.

Podkreślili również przestrzeganie wymagań, regulacji i zaleceń UKE oraz uwzględnienie określonych wymogów związanych z posiadaniem przez partnera prywatnego statusu operatora o znaczącej pozycji rynkowej.

Jako bardzo ważne wymienili także uzyskanie zgody prezesa UKE na świadczenie usług dostępu do internetu bez pobierania opłat lub pobierania opłat niższych niż rynkowe oraz ustalenie zasad udostępniania sieci, a zwłaszcza stosowanych opłat przy założeniu nieosiągania nadmiernego zysku netto.

Współpraca samorządów z przedsiębiorcami przy realizacji inwestycji telekomunikacyjnych będzie miała kluczowe znaczenie w zakresie wypełnienia przez Polskę zobowiązań wynikających z Europejskiej Agendy Cyfrowej 2020.

Biorąc pod uwagę kosztochłonność budowy sieci światłowodowych, możliwość wykorzystania środków unijnych jest cennym elementem montażu finansowego przedsięwzięć PPP.

W 7. numerze Biuletynu partnerstwa publiczno-prywatnego można również znaleźć artykuły dotyczące m.in.: rozwoju rynku projektów hybrydowych w Polsce, a także materiał o wykorzystaniu formuły PPP przez uczelnie wyższe. Szczegóły na stronie internatowej projektu www.ppp.parp.gov.pl.

Celem projektu systemowego PARP „Partnerstwo publiczno-prywatne" jest upowszechnienie wiedzy o partnerstwie publiczno-prywatnym, prowadzące do zwiększenia liczby przedsięwzięć realizowanych w tej formule w Polsce. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE