Technologie telematyczne w zarządzaniu

  • przeglad-its.pl (Ewa Wolniewicz-Warska)
  • 31-01-2013
  • drukuj
Do roku 2025 mieszkańcy miast mają stanowić 63% populacji światowej, jak donoszą najnowsze prognozy. W Polsce według informacji GUS z początku 2011 roku w 908 miastach mieszka 60,7% ludności.
Technologie telematyczne w zarządzaniu

Obserwuje się pewną tendencję do zmiany miejsca zamieszkania z miejskiego na podmiejski. Ale czy oznacza to odciążenie miast i zredukowanie ruchu? W miastach nadal zlokalizowana jest ogromna większość miejsc pracy; w miastach działają urzędy, infrastruktura handlowa, placówki oświatowe i kulturalne.

A zatem należy się raczej spodziewać wzrostu nasilenia ruchu w związku z regularnym napływem mieszkańców okolic podmiejskich. Kwestia wprowadzania efektywnych rozwiązań komunikacyjnych jawi się jako jedno z zasadniczych wyzwań stojących przed włodarzami miast w XXI wieku.

Rozwiązania te mają na celu sprzyjać rozwojowi transportu publicznego, ułatwiać administrowanie transportem prywatnym i wspomagać ochronę infrastruktury miejskiej i środowiska.

Wdrożenie inteligentnych miejskich systemów transportowych przynosi wymierne korzyści dla aglomeracji: zwiększa bezpieczeństwo, usprawnia komunikację, przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń powietrza oraz do redukcji zniszczeń nawierzchni i chodników, a ponadto przynosi wpływ środków finansowych na inwestycje miejskie.

Inteligentne rozwiązania miejskie znajdują następujące zastosowania:

  • Zarządzanie dostępem do stref: opłaty za wjazd, strefy niskiej emisji spalin, strefy uspokojonego ruchu, ograniczenie dostępu;
  • Zarządzanie parkowaniem: parkingi uliczne, parkingi poza ulicami;
  • Egzekwowanie prawa: przestrzeganie czerwonego światła, pomiar prędkości w danym punkcie, pomiar prędkości na danym fragmencie ulicy, uprawnieniado korzystania z bus-pasów, itp.;
  • Zarządzanie ruchem: wykrywanie wypadków, informacja o czasie przejazdu, optymalizacja sygnalizacji świetlnej, uprzywilejowanie transportu publicznego, itp.

 

W warstwie technologicznej systemy miejskie składają się z systemu rozpoznawania pojazdów (z użyciem jednostek pokładowych, tzw. OBU, lub bez OBU - przy wykorzystaniu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych), systemu monitoringu ruchu opartego na czujnikach i algorytmach obserwowania sytuacji na ulicach i zachowania kierowców oraz hurtowni danych do masowego przetwarzania informacji i raportowania w czasie rzeczywistym.

Systemy miejskie tego rodzaju działają już z sukcesem w dziesiątkach miast europejskich. Strefy płatnego wjazdu wdrożono w takich metropoliach, jak Londyn, Sztokholm czy Mediolan. Poza wymiernymi wynikami odnośnie spadku ruchu (od 14% do 20%), spadku zanieczyszczenia pyłem zawieszonym (od 7% w Londynie do 19% w Mediolanie), wzrostu przejazdów komunikacją publiczną (35 mln dodatkowych przejazdów w Mediolanie) oraz obniżenia poziomu hałasu, systemy te okazały się niezwykle korzystne z ekonomicznego punktu widzenia.

W Mediolanie i Sztokholmie inwestycja zwróciła się w ciągu około dwóch lat eksploatacji; w centrum Londynu zaś inwestycja wynosząca 231 mln euro zwróciła się w okresie krótszym od jednego roku, gdyż w pierwszym roku wygenerowała przychód w wysokości 272 mln euro. We wszystkich tych miastach przychody w kolejnych latach zasilają skutecznie budżety metropolii.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE