PARTNER PORTALU
  • BGK

Teraz urzedy łatwiej zgromadzą i zarządzą archiwami

  • PAP    1 lipca 2014 - 15:56
Teraz urzedy łatwiej zgromadzą i zarządzą archiwami

Ułatwienie gromadzenia, zarządzania i przechowywania dokumentacji w postaci elektronicznej zapewnia przyjęty we wtorek przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.




"Zostaną stworzone przepisy, które umożliwią efektywne zarządzenie dokumentacją elektroniczną i papierową w przypadku jej jednoczesnego występowania oraz usprawnią przechodzenie podmiotów do elektronicznego zarządzania dokumentacją. W efekcie stworzone zostaną warunki do lepszego i efektywniejszego zarządzania dokumentacją archiwalną przez podmioty publiczne" - napisano w komunikacie CIR.

Do tej pory archiwizację dokumentów regulowała ustawa z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, tzw. ustawa archiwalna oraz znowelizowana w 2010 r. ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Ustawa archiwalna dotyczy sposobu postępowania władz państwowych i samorządowych z dokumentami papierowymi i elektronicznymi oraz określa metody ich przechowywania. Z kolei ustawa o informatyzacji wprowadziła nowy sposób postępowania z dokumentami elektronicznymi oraz dała podstawę do funkcjonowania elektronicznej administracji.

Czytaj też: Odnaleziono archiwa prezydenta powstańczej Warszawy

Jak podkreśla Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które przygotowało nowelizację, obowiązywanie obu ustaw powodowało konieczność harmonizacji przepisów dotyczących postępowania z dokumentacją papierową i elektroniczną. Podczas procesu archiwizowania następuje bowiem przenikanie się obu rodzajów dokumentacji. Nowelizacja ustawy ułatwi gromadzenie, zarządzanie i przechowywanie dokumentacji w postaci elektronicznej oraz uproszczenie zasad postępowania z dokumentacją, w przypadku współistnienia systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją i systemu zarządzania dokumentacją na nośnikach tradycyjnych (szczególnie papierowych).

Nowelizacja zakłada też rezygnację z odrębnej procedury zarządzania dokumentami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa. Według resortu kultury obowiązująca obecnie procedura szczególnego traktowania takich informacji komplikuje obsługę dokumentacji. Specjalnie wydzielone do tego celu komórki znikną, a gromadzona przez nie dokumentacja trafi do archiwów zakładowych, które w poszczególnych instytucjach zajmują się ewidencjonowaniem, udostępnianiem oraz przekazywaniem materiałów archiwalnych do właściwego terytorialnie archiwum państwowego.

Nowelizacja zreorganizuje też proces zarządzania dokumentacją w instytucjach, które odpowiadają za wytwarzanie materiałów archiwalnych wchodzących do państwowego zasobu archiwalnego. Ministerstwo zauważyło, że wielopoziomowa struktura tych jednostek powoduje trudności organizacyjne w zarządzaniu dokumentacją. Obecnie za przekazywanie materiałów do archiwów państwowych odpowiada kierownik danej instytucji, np. w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych za archiwizację odpowiada jego prezes. Resort chce, żeby w ten proces włączyły się struktury terenowe instytucji, np. regionalne oddziały ZUS. Ma to usprawnić zarządzanie dokumentacją.

Archiwa państwowe sprawują opiekę nad dokumentalną spuścizną polskiego społeczeństwa i państwa. Przechowują one obecnie prawie 40 mln jednostek inwentarzowych zajmujących ok. 300 km półek. Dokumentują miejsce Polski na politycznej mapie Europy, są świadectwem jej tysiącletniego dorobku cywilizacyjnego i kulturalnego, w tym działalności władz państwowych i samorządowych, instytucji publicznych i wybitnych osobistości życia społecznego. W Polsce działają trzy archiwa o charakterze centralnym: Archiwum Główne Akt Dawnych, Archiwum Akt Nowych, Narodowe Archiwum Cyfrowe oraz 30 archiwów o charakterze regionalnym.

Zmienione przepisy mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 6 miesięcy od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.