Umiejętności internetowe Polaków powyżej europejskiej średniej

Umiejętności internetowe młodych Polaków są dziś powyżej europejskiej średniej. Jednak ciągle 60 proc. mieszkańców naszego kraju nie potrafi obsługiwać komputera lub umie wykonać na nim jedną lub dwie czynności.
Umiejętności internetowe Polaków powyżej europejskiej średniej

Dotyczy to zwłaszcza osób dojrzałych, ciągle aktywnych zawodowo. Tak wynika z najnowszego raportu „Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013".

Opracowany przez Departament Społeczeństwa Informacyjnego Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dokument zbiera najnowsze informacje o kompetencjach cyfrowych Polaków, dostępie do sieci, potencjale edukacyjnym polskich szkół, wykorzystaniu nowych narzędzi do działań społecznych czy konsultacyjnych.

Raport wskazuje na ogromny potencjał polskiego sektora nauczania: jego pracownicy mają znacząco wyższe kompetencje informatyczne niż średnia. By z tego potencjału skorzystać, Polacy muszą jednak nauczyć się uczyć przez całe życie - a nie tylko w czasie edukacji formalnej. Na razie kształci się tylko 4,5 proc. z nas.

Potencjał, jaki dają umiejętności cyfrowe, raport pokazuje na danych gospodarczych: m.in. w sektorze ICT działa już ponad 50 tys. firm. W 2010 r. odnotowaliśmy niemal najwyższy w Unii, 25-proc. przyrost wartości sektora ICT (w sumie to 27 mld zł).

Nadal jednak sektor ICT ma mały udział w całej gospodarce (3,15 proc.). Jeśli zaś chodzi o wykorzystanie nowych technologii w całej gospodarce, z raportu wynika, że najwięcej do zrobienia mają małe i średnie przedsiębiorstwa.

To jest też ich wielka szansa. Dostęp do komputerów jest w naszych firmach prawie na poziomie unijnej średniej. Nie jest już tak dobrze z wykorzystaniem dostępu do internetu, a słabo polskie firmy wypadają w rankingach wykorzystania ICT do wspomagania procesów wewnętrznych.

Zakres usług administracji publicznej stale rośnie. Przy tym usługi dla biznesu są znacznie lepiej rozwinięte niż te dla obywateli. To dlatego w życiu codziennym rzadko zauważamy e-usługi i rzadko z nich korzystamy.

Raport zauważa jednak, że obywatele są coraz bardziej gotowi do tego nowego rodzaju kontaktu z administracją.

Raport przedstawia też statystyki dotyczące społeczeństwa informacyjnego w rozbiciu na województwa. Zbiera też wiedzę o informacjach udostępnianych przez sektor publiczny.

Przedstawione w raporcie problemy są już przedmiotem prac MAC, np. wspieranie umiejętności cyfrowych obywateli jest uważane za jeden z filarów cyfryzacji kraju. Stąd wsparcie MAC dla programu Latarnicy Polski Cyfrowej i specjalne miejsce poświęcone kompetencjom w przygotowywanym obecnie Programie operacyjnym Polska cyfrowa na lata 2014-20, czyli nową perspektywę finansową funduszy unijnych.

Program ma też wspierać rozwój nie tylko podstawowych i średnich, ale i wysokich umiejętności cyfrowych, bo od nich zależy innowacyjność gospodarki.

Rozwój e-usług ma być wpierany przez nowelizowaną właśnie ustawę o informatyzacji, a całościowa wizja cyfryzacji kraju zawarta jest w opracowywanym właśnie Programie zintegrowanej informatyzacji państwa.

W dostępie do internetu mają pomóc obywatelom prowadzone na szeroką skalę inwestycje szerokopasmowe. MAC zajmuje się także wykorzystaniem obywatelskiego potencjału nowych technologii, m.in. wspierając i popularyzując konsultacje online, czy proponując zupełnie nowy model zbiórek publicznych, w którym to od oceny obywateli - a nie urzędników - zależy powodzenie danej inicjatywy.

Raport „Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013" dostępny jest tutaj.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE