Urzędnicy się szkolą, a System Rejestrów Państwowych działa coraz sprawniej

- To, co udało się uzyskać to znacząca poprawa jakości i stabilności oprogramowania oraz odzyskanie zaufania i chęci do pracy Urzędów Stanu Cywilnego – ocenia zmiany w Systemie Rejestrów Państwowych podsekretarz stanu w resorcie cyfryzacji, Karol Okoński.
Urzędnicy się szkolą, a System Rejestrów Państwowych działa coraz sprawniej
System Rejestrów Państwowych po wprowadzeniu w 2015 roku spowodował dezorganizację pracy wielu urzędów. (fot.archiwum)

• - Chcemy, żeby najbliższym wydaniu Systemu Rejestrów Państwowych liczba zaległych błędów spadła do zera – poinformował wiceminister cyfryzacji Karol Okoński.

• Urzędnicy gminni i pracownicy Urzędów Stanu Cywilnego poddawani są szkoleniom, które mają usprawnić działanie systemu.

Posłowie z sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii wysłuchali informacji na temat pracy nad poprawą i rozwojem Systemu Rejestrów Państwowych (SRP). System po wprowadzeniu w 2015 roku spowodował dezorganizację pracy wielu urzędów.

- To, co udało się uzyskać to znacząca poprawa jakości i stabilności oprogramowania oraz odzyskanie zaufania i chęci do pracy Urzędów Stanu Cywilnego – powiedział podsekretarz stanu resorcie cyfryzacji, Karol Okoński.

– Zeszliśmy z poziomu 1230 zaległych błędów 1 lutego 2016 r. do 109 błędów 1 grudnia, z intencją żeby w najbliższym wydaniu SRP liczba zaległych błędów spadła do zera – podkreślił.

System Rejestrów Państwowych został uruchomiony 1 marca 2015 r. Składa się z pięciu komponentów: PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych, Bazy Usług Stanu Cywilnego, Centralnego Rejestru Sprzeciwów, Systemu Odznaczeń Państwowych

W dalszym planach jest rozbudowa SRP o nowe rejestry: Rejestr Dokumentów Paszportowych, SRB (rejestr broni w obiegu cywilnym), Rejestr Danych Kontaktowych (obywateli), Bazę Punktów Adresowych.

Ponadto System Rejestrów Państwowych jest przygotowywany do wsparcia dla dowodów osobistych z warstwą elektroniczną oraz do wprowadzenia tzw. parentyzacji (obsługi prawdy biologicznej i powiązań rodzinnych).

Głównymi użytkownikami końcowymi systemu są urzędy gmin i urzędy stanu cywilnego, które korzystają z SRP za pomocą aplikacji Źródło.

Jak podkreślał Okoński obecnie SRP spełnia swoje podstawowe funkcje, umożliwiając użytkownikom realizację zadań ustawowych

W 2016 roku rozpoczęto planowe prace rozwojowe Systemu. Głównym założeniem umowy zawartej między Ministerstwem Cyfryzacji, a Centralnym Ośrodkiem Informatyki jest poprawa jakości systemu, jego ergonomii, oraz wdrażanie nowych funkcji.

Spotkania i szkolenia

W pracach rozwojowych przewidziano konsultacje z pracownikami urzędów stanu cywilnego i urzędów gmin. W ubiegłym roku odbyło się 31 spotkań grup roboczych PESEL, RDO oraz BUSC. W tym roku takich spotkań zaplanowano 74.

Jak poinformował wiceminister, w sumie w 2016 roku wdrożonych zostało 29 rozwiązań ułatwiających pracę w Systemie.

Dla przykładu, szeregowi urzędnicy USC zyskali możliwość podpisywania migrowanych aktów. Wcześniej mogli to robić jedynie kierownicy. Jedna ze zmian umożliwiła wydanie wielu odpisów, bez konieczności ich ponownego generowania.

Okoński dodał także, że poprawę działania SRP ma zagwarantować system szkoleń dla pracowników gmin i urzędów stanu cywilnego.

Jak podał wiceminister, w okresie wrzesień-grudzień 2016 r., w szkoleniach udział wzięło ponad 400 osób. W aktualnie prowadzonym cyklu szkoleń (styczeń-czerwiec 2017 r.) udział weźmie bliski tysiąc urzędników.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE