Usprawnią ruch kolejowy Warszawy i okolic. Najpierw wirtualnie

W 2015 r. ma powstać specjalny program komputerowy symulujący ruch kolejowy Warszawy i jej okolic - poinformował rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Program pozwoli lepiej zaplanować modernizację stołecznego węzła w perspektywie UE na lata 2015-2020.
Usprawnią ruch kolejowy Warszawy i okolic. Najpierw wirtualnie

 Rzecznik powiedział, że system będzie obejmował obszar w obrębie ok. 100 km od Warszawy m.in. do Radomia, Tomaszowa Mazowieckiego, Koluszek, Łowicza, Kutna, Płocka, Ciechanowa, Ostrołęki, Siedlec i Dęblina.

"Budowa modelu eksploatacyjnego to wprowadzenie całkowicie nowego standardu do procesu planowania inwestycji, dzięki możliwości symulacyjnego +testowania+ efektywności nowej infrastruktury" - zaznaczył.

Siemieniec dodał, że spółka oczekiwać będzie od wykonawcy wykonania komputerowego modelu sieci kolejowej, który odwzoruje realny układ infrastruktury.

Będzie to baza danych, z możliwością prezentowana ich w sposób graficzny. Ma to się przyczynić do lepszego planowania przyszłych inwestycji.

"Będziemy mogli sprawdzić np., czy budowa dodatkowego toru przyniesie pozytywny efekt. Będziemy też mogli zidentyfikować obecne i potencjalne wąskie gardła na sieciach kolejowych, a następnie zaproponować rozwiązania eliminujące te problemy" - wyjaśnił.

Na informatyczny plan sieci nakładany będzie ruch pociągów. Uwzględniać on będzie np. różne długości składów, czy zróżnicowane wartości ich przyspieszania. System będzie mógł być też odpowiednio modyfikowany np. o nowe trasy czy prędkości składów, co pozwoli przewidzieć, jaki rodzaj inwestycji trzeba będzie wykonać.

Przedstawiciel PKP PLK zwrócił uwagę, że w przyszłości zarządca infrastruktury będzie chciał wprowadzić wirtualne mapy dla innych węzłów kolejowych. Tego typu projekty mogą kosztować około miliarda złotych.

Program ma pomóc w zaplanowaniu jednej z kluczowych i najdroższych inwestycji, jaką PKP PLK będzie prowadzić w perspektywie finansowej UE na lata 2015-2020.

Chodzi o modernizację węzła warszawskiego. Ma ona kosztować od 4 do 6 mld zł. Podstawowym problemem stołecznego węzła jest niedostateczna separacja ruchu pasażerskiego od towarowego. Remonty mają ruszyć w 2016 r. i mogą potrwać od 3 do 5 lat, w zależności od organizacji ruchu na czas remontu. Przebudowane mają być m.in. infrastruktura na Dworcu Zachodnim i sama stacja, a ruch pociągów zostanie przeniesiony głównie na wyremontowany Dworzec Gdański. Na czas remontów przywrócony dla pasażerów zostanie także Dworzec Główny. Remonty nie ominą też węzła Warszawa Wschodnia, który jest największym komunikacyjnym hubem w Polsce.

Aby odciążyć stolicę od ruchu towarowego, remontowana będzie też południowa linia towarowa. Zostanie położona m.in. druga para torów na odcinku linii Kunowice-Poznań-Warszawa-Terespol w okolicach Sochaczewa. To część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Zachód - Wschód, łączącego Berlin z Moskwą.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE