W internecie sektor komercyjny wygrywa z administracją

Choć internetowe usługi administracyjne są powszechnie dostępne, ich popularność rośnie bardzo wolno z uwagi na problemy z łatwością dostępu, szybkością działania oraz przejrzystością procesu dostarczania usług.
W internecie sektor komercyjny wygrywa z administracją

Komisja Europejska ogłosiła wyniki 11. testu porównawczego europejskich usług administracji elektronicznej, przeprowadzonego przez grupę Capgemini. Raport „Dostarczanie przewagi Europie.

Jak administracja krajów europejskich może i powinna korzystać z innowacji w sferze usług publicznych” jest źródłem informacji na temat stopnia zaawansowania dostarczania i wdrażania technologii teleinformatycznych. Ponadto, raport pokazuje konieczność podjęcia działań w celu dalszego rozwoju.

Z raportu, który powstał w oparciu o badania przeprowadzone z udziałem 28 tys. respondentów z różnych krajów UE, wynika, że ilość dominuje nad jakością - choć internetowe usługi administracyjne są powszechnie dostępne, ich popularność rośnie bardzo wolno z uwagi na problemy z łatwością dostępu, szybkością działania oraz przejrzystością procesu dostarczania usług.

Raport wskazuje również, w jaki sposób usługi mogą być realizowane „dwa razy lepiej, dwa razy szybciej i dwa razy taniej”, a jego ustalenia sugerują dostawcom usług publicznych konieczność podjęcia szybszych i skuteczniejszych działań.

Tegoroczny raport skupił się na opracowaniu wyników testów porównawczych dotyczących czterech kluczowych filarów. Kolejnym celem opracowania było określenie sposobu elektronicznej transformacji Europy, który umożliwi przewidzenie nowych modeli publicznego dostępu do usług, wsparcie innowacyjności oraz wykorzystanie tych usług oraz firm, które oferują je w skali międzynarodowej, zarówno dla potrzeb lokalnych jak i ogólnoeuropejskich.

Plan działań eGov ma być zrealizowany do roku 2015. Pozostało jednak jeszcze wiele obszarów, na których kraje europejskie powinny dokonać zmian w celu osiągnięcia zamierzonych celów.

W czasach, kiedy nowe technologie obecne są w każdym obszarze naszego codziennego życia, rosną oczekiwania dotyczące funkcjonowania narzędzi administracji oraz jakości usług. Ich użytkownicy widzą, co potrafi sektor prywatny, zatem oczekują, że sektor publiczny zaakceptuje nowe technologie i zaadaptuje się do nich.

Sektor komercyjny proponuje przyjazne użytkownikowi, intuicyjne usługi internetowe i tego samego spodziewamy się po usługach administracji publicznej.

Kiedy firmy prywatne nie mogą zaoferować takich usług, starają się zapewnić wydajne wsparcie przez biura obsługi klienta i reagują na sygnały z mediów społecznościowych. Planowanie sposobu organizacji usług w firmach rozpoczyna się od klienta. W przypadku usług publicznych jest to trudniejsze, ale równie ważne.

Różnica w poziomie zadowolenia użytkowników korzystających z usług komercyjnych w porównaniu z usługami publicznymi jest dosyć znaczna. Na przykład, użytkownicy są dużo bardziej zadowoleni z usług świadczonych przez banki (zadowolenie na poziomie 8,5 na 10), niż z usług publicznych (6,5 na 10).

Niepokojąca jest też odwrotna proporcjonalność zadowolenia z usług publicznych do interakcyjności: im większa jest wymagana interakcja ze strony administracji, tym niższy jest poziom zadowolenia. Skutkuje to również rzadszym korzystaniem z takich usług.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.