W Sosnowcu otwarto pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej

Pierwsze w Polsce Centrum Aktywności Cyfrowej (CAC) otwarto w poniedziałek w urzędzie pocztowym nr 1 w Sosnowcu. To efekt porozumienia rządu z Pocztą Polską. Ma ono umożliwić m.in. załatwianie spraw urzędowych w 500 takich Centrach na pocztach w całym kraju.

Porozumienie podpisali 13 sierpnia br. minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki oraz prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak. Przewiduje ono stworzenie możliwości załatwiania spraw urzędowych w ok. 500 placówkach pocztowych (warunkiem będzie posiadanie tzw. podpisu zaufanego). Porozumienie przewiduje też m.in. udostępnienie bezpłatnego dostępu do internetu w 4,5 tys. placówkach Poczty Polskiej.

Pierwsza placówka z CAC znajduje się w centrum Sosnowca, w urzędzie pocztowym nr 1 przy ul. 3 Maja. Minister Halicki wyjaśniał tam w poniedziałek, że chodzi przede wszystkim o to, aby elektroniczne usługi administracyjne były dostępne nie tylko w ramach istniejącej administracji i funkcjonujących urzędów, które są już do tego przygotowane.

Poczta częściej bliżej obywatela niż urzędy gminne

"Poczta Polska ma łącznie ponad 8 tys. placówek, z czego co najmniej połowę w pełni zinformatyzowanych, a tak wyposażonych (jak urząd nr 1 w Sosnowcu) za chwilę tysiąc. Chcemy, żeby w tych nowoczesnych punktach przygotowanych przyjaźnie do obsługi klienta, było też miejsce do obsługi tych, którzy chcieliby skorzystać z usług e-administracyjnych" - mówił Halicki.

Szef MAC wymieniał, że w centrach będzie można wysłać korespondencję urzędową, rozliczyć się, dostać potwierdzenia czy zaświadczenia z różnych urzędów. "Wachlarz tych usług jest bardzo bogaty, ale z każdym tygodniem będzie większy. Bardzo polecam założenie profilu zaufanego (rodzaju podpisu elektronicznego, umożliwiającego korzystanie z e-usług administracji - PAP), teraz także w coraz większej liczbie placówek Poczty Polskiej" - zaznaczył Halicki.

Wskazał przy tym, że placówki pocztowe są częściej bliżej obywatela niż np. urzędy gminne. "Poczta Polska zasługuje na uwagę nie tylko jako instytucja nowoczesna i nastawiona na przyszłość (…), ale będzie także bardzo blisko administracji państwowej, administracji samorządowej" - podkreślił.

Halicki przypomniał, że załatwianie usług e-administracyjnych umożliwia obywatelom tzw. platforma E-PUAP. "Dość powszechnie korzystamy (w ramach) tej platformy z usług, które oferuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. (…) Dzisiaj już także mogą państwo złożyć wniosek on-line o wydanie dowodu osobistego czy o dokument ubezpieczenia EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) - i otrzymać go potem w ciągu paru dni do ręki za pośrednictwem Poczty Polskiej" - mówił szef resortu administracji.

Wśród innych możliwości E-PUAP wymienił np. czynności związane z budową domu (zgłoszenie czynności, wycinki drzew) sprawami geodezyjnymi i kartograficznymi czy możliwość założenia on-line firmy. "Liczba usług, które udostępnimy za pomocą E-PUAP, będzie jeszcze w tym roku sięgała 140" - zapowiedział.

Wiceprezes Poczty Polskiej Ireneusz Piecuch akcentował, że usługi e-administracji na poczcie to jeden z efektów traktowania przez firmę misji "Poczta Polska - zaufana, bliska, bezpieczna". "Wszystkie te elementy są ważne nie tylko w życiu fizycznym, ale też cyfrowym. W ten sposób widzimy swój udział w realizacji tej misji" - wyjaśnił.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.