PARTNER PORTALU
  • BGK

W Sosnowcu otwarto pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej

  • bad/PAP    24 sierpnia 2015 - 14:10

Pierwsze w Polsce Centrum Aktywności Cyfrowej (CAC) otwarto w poniedziałek w urzędzie pocztowym nr 1 w Sosnowcu. To efekt porozumienia rządu z Pocztą Polską. Ma ono umożliwić m.in. załatwianie spraw urzędowych w 500 takich Centrach na pocztach w całym kraju.




Porozumienie podpisali 13 sierpnia br. minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki oraz prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak. Przewiduje ono stworzenie możliwości załatwiania spraw urzędowych w ok. 500 placówkach pocztowych (warunkiem będzie posiadanie tzw. podpisu zaufanego). Porozumienie przewiduje też m.in. udostępnienie bezpłatnego dostępu do internetu w 4,5 tys. placówkach Poczty Polskiej.

Pierwsza placówka z CAC znajduje się w centrum Sosnowca, w urzędzie pocztowym nr 1 przy ul. 3 Maja. Minister Halicki wyjaśniał tam w poniedziałek, że chodzi przede wszystkim o to, aby elektroniczne usługi administracyjne były dostępne nie tylko w ramach istniejącej administracji i funkcjonujących urzędów, które są już do tego przygotowane.

Poczta częściej bliżej obywatela niż urzędy gminne

"Poczta Polska ma łącznie ponad 8 tys. placówek, z czego co najmniej połowę w pełni zinformatyzowanych, a tak wyposażonych (jak urząd nr 1 w Sosnowcu) za chwilę tysiąc. Chcemy, żeby w tych nowoczesnych punktach przygotowanych przyjaźnie do obsługi klienta, było też miejsce do obsługi tych, którzy chcieliby skorzystać z usług e-administracyjnych" - mówił Halicki.

Szef MAC wymieniał, że w centrach będzie można wysłać korespondencję urzędową, rozliczyć się, dostać potwierdzenia czy zaświadczenia z różnych urzędów. "Wachlarz tych usług jest bardzo bogaty, ale z każdym tygodniem będzie większy. Bardzo polecam założenie profilu zaufanego (rodzaju podpisu elektronicznego, umożliwiającego korzystanie z e-usług administracji - PAP), teraz także w coraz większej liczbie placówek Poczty Polskiej" - zaznaczył Halicki.

Wskazał przy tym, że placówki pocztowe są częściej bliżej obywatela niż np. urzędy gminne. "Poczta Polska zasługuje na uwagę nie tylko jako instytucja nowoczesna i nastawiona na przyszłość (…), ale będzie także bardzo blisko administracji państwowej, administracji samorządowej" - podkreślił.

Halicki przypomniał, że załatwianie usług e-administracyjnych umożliwia obywatelom tzw. platforma E-PUAP. "Dość powszechnie korzystamy (w ramach) tej platformy z usług, które oferuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. (…) Dzisiaj już także mogą państwo złożyć wniosek on-line o wydanie dowodu osobistego czy o dokument ubezpieczenia EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) - i otrzymać go potem w ciągu paru dni do ręki za pośrednictwem Poczty Polskiej" - mówił szef resortu administracji.

Wśród innych możliwości E-PUAP wymienił np. czynności związane z budową domu (zgłoszenie czynności, wycinki drzew) sprawami geodezyjnymi i kartograficznymi czy możliwość założenia on-line firmy. "Liczba usług, które udostępnimy za pomocą E-PUAP, będzie jeszcze w tym roku sięgała 140" - zapowiedział.

Wiceprezes Poczty Polskiej Ireneusz Piecuch akcentował, że usługi e-administracji na poczcie to jeden z efektów traktowania przez firmę misji "Poczta Polska - zaufana, bliska, bezpieczna". "Wszystkie te elementy są ważne nie tylko w życiu fizycznym, ale też cyfrowym. W ten sposób widzimy swój udział w realizacji tej misji" - wyjaśnił.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.