Wiceminister Karol Okoński: CEPiK się ustabilizował, większość problemów rozwiązana

  • Michał Wroński
  • 07-12-2017
  • drukuj
O genezie, obecnej skali i perspektywach rozwiązania problemów z działaniem systemu CEPIK rozmawiamy z Karolem Okońskim, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
Wiceminister Karol Okoński: CEPiK się ustabilizował, większość problemów rozwiązana
Karol Okoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. (fot. youtube.com)

Na naszej stronie internetowej codziennie publikujemy raporty ze stabilizacji systemu. Tam wypisane są wszystkie błędy wraz z informacją o tym, czy są one już rozwiązane, albo kiedy planujemy poprawę. Robimy to, aby starostwa z wyprzedzeniem wiedziały, kiedy zgłaszany przez nie problem zniknie. Na liście zidentyfikowanych mamy 69 pozycji, z czego większość jest już rozwiązana. Jeśli idzie o pozostałe, to chcemy, aby do końca bieżącego tygodnia duża część również została zlikwidowana.

Podczas obrad Komisji Wspólnej pojawiła się jednak sugestia, że w systemie jest 13 nierozwiązywalnych problemów. Może się pan jakoś odnieść do tego stwierdzenia? Faktycznie jest coś, czego nie można poprawić?

Nie ma czegoś takiego jak nierozwiązywalne problemy. Rzeczywiście pojawiły się takie sugestie ze strony jednego ze starostw. Kontaktowaliśmy się z nim. Podejrzewam, że w tym przypadku mogło chodzić o zgłoszenie, które z różnych względów pozostało na razie bez odpowiedzi albo jest jeszcze nierozwiązane. Natomiast na pewno nie jest tak, że są jakieś nierozwiązywalne problemy. Owszem, mamy czasem do czynienia z błędami aplikacji czy błędami danych, które wymagają korekty. Tu jednak potrzeba szczegółowych ustaleń. Trzeba mieć świadomość, że nie wszystkie błędy da się usunąć natychmiast. Nie wszystkie są też po naszej stronie. Czasem ich rozwiązanie wymaga więcej czasu czy analiz. Ale uporanie się z nimi to tylko kwestia czasu.

Może należało trochę poczekać z wdrożeniem tych zmian i dać sobie szansę na wyeliminowanie tych błędów w fazie testów?

Przede wszystkim przypominam, że termin wdrożenia został precyzyjnie wskazany w ustawie. Przed wdrożeniem nastąpiły odpowiednie testy, i to w kilku turach. Od razu powiedzmy sobie zupełnie jasno – nie tylko informatycy wiedzą, że wdrażanie systemów, szczególnie o takiej skali jak CEPiK, zawsze rodzi jakieś problemy. Nie da się inaczej. Pewnych rzeczy nie można zobaczyć w warunkach laboratoryjnych. Oczywiście, system można było wdrożyć później i działać niezgodnie z prawem. Być może każdy kolejny tydzień testów pozwoliłby wykryć parę kolejnych błędów. Ale na pewno i tak część pozostałaby nierozpoznana. Można też dyskutować, których błędów można było uniknąć, ale prawda jest taka, że po wdrożeniu zawsze jakieś się pojawiają. Wynika to z wielu czynników: kwestii związanych z aplikacją bazy centralnej, baz lokalnych, samych danych, kwestii sieciowych czy infrastruktury, ale też z czynników ludzkich. Najważniejsze, by po ustabilizowaniu systemu wszystko dokładnie przeanalizować i nie powielać błędów. Na pewno przygotujemy taki raport.

Związek Powiatów Polskich apelował do Ministerstwa o wydanie komunikatu, w którym stwierdzi ono, że problemy z CEPIK-iem nie są winą urzędników w starostwach, tylko kwestią systemową. I co państwo na to?

Nie planujemy takiego komunikatu. Problemy, jeśli gdzieś jeszcze się pojawiają, wynikają z wielu czynników. Przy czym każdy przypadek jest inny. Pojawiły się błędy po naszej stronie, ale są miejsca, gdzie problemem okazywało się łącze internetowe. Były też i sytuacje, w których urzędnicy – przyzwyczajeni przez wiele lat do obsługi poprzedniego systemu – popełniali błędy. I żeby była jasność – nie chcę przez to powiedzieć niczego złego, bo to zupełnie normalne. Ze swojej strony informowaliśmy wszystkie starostwa o przyczynach problemów, przepraszaliśmy je za ewentualne utrudnienia i prosiliśmy o wyrozumiałość. Dziękujemy też za owocną współpracę. Wszystkim nam zależy, by system jak najszybciej działał bez żadnych problemów. I nawet po statystykach widać, że stabilizacja postępuje. Niestety, to zawsze zajmuje trochę czasu. Mogę jeszcze raz za to przeprosić, ale taka jest natura systemów komputerowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

Szanowny Panie Ministrze! Po pierwsze: Pan o czymś zapomniał! Jakiś czas temu się "umówiliśmy", że w Naszym Kraju kończy się dominat Urzędnika (polityka) nad obywatelem, a Państwo i jego instytucje (których bardzo wiele) mają działać dla poprawiania naszego "komfortu bycia obywatele...m". Wydaje mi się, czytając Pana wypowiedź, że... jest Pan innego zdania. Po drugie. O kwestiach "pojazdów i kierowców" powiedziano już tak wiele, w bardzo długim okresie czasu, że naprawdę mamy podstawy aby nie tylko "grozić palcem" Państwu za nierozwiązanie dość prostych kwestii, ale również podejrzewać, że aktualny stan rzeczy może wskazywać "wpływy zewnętrzne", w szczególności te określane jako "szara strefa". Może zatem uwolnić Państwo od problemu? Również uwolnić samorządy z kłopotu ale też... kasy? Kupuje pojazd już "rejestrowany" (z blachami), a Państwo sobie wyjaśnia ze sprzedającym wszystkie kwestie legalności wyprodukowania i użytkowania auta. Jesteśmy (niby) coraz bardziej mobilni, ale jak "coś" kupimy za swoje zarobione pieniążki, to po co mamy fatygować jeszcze do jakiś "białych błot" czy "czarnych błot"? Po to aby odebrać jakieś "blachy" klepane w podejrzanych przetargach publicznych, lub odebrać autograf urzędnika, któremu pomaga sporządzić "decyzję" inny figurant? Wracając do mojej tezy: uwolnienia. Co przeszkadza, aby konkretny "pojazd" miał jedne tablice od sprzedaży do złomowania? Jaki problem zapisać kodem, całość okresu użytkowania "pojazdu? Chyba tylko... szara strefa! rozwiń

Eugeniusz, 2017-12-07 12:24:00 odpowiedz

Ten artykul to manipulacja.. rejestruje auta dla firmy leasingowej we wroclawiu i czas rejestracji wydluzyl sie z 15 do 30-40minut. Jak sie nie przyjdzie o 8 rano to potem nie ma juz numerkow w automacie. Ustawia sie kolejka ludzi i stoja po kilka godzin bo moze uda sie dostac numerek. Chora sytuacj...a rozwiń

Dirt, 2017-12-07 11:50:15 odpowiedz

USTABILIZOWAL SIĘ !??!?!!? To zapraszam do UG Białe Błota gdzie od rana oczekuje na przerejestrowanie samochodu i mam nadzieję że dzisiaj zalapie. KAŻDA OSOBA JEST OBSŁUGIWANA PRZEZ OK.2GODZ Z POWODU... AWARII SYSTEMU CEPIK 2 !!! Gratuluję panu podsekretarzowi k...a dobrego samopoczucia

Wkurzony , 2017-12-07 11:48:30 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE