Wirtualny urzędnik debiutuje w Gdyni

Gdynia jako pierwsza w Polsce znalazła sposób na innowacyjny, a zarazem bardzo przyjazny kontakt z klientami. Mieszkańcy i przedsiębiorcy, którzy chcą dowiedzieć się, jak załatwić urzędową sprawę, mogą liczyć na pomoc wirtualnego urzędnika, a właściwe urzędniczki.
Wirtualny urzędnik debiutuje w Gdyni

Wystarczy wejść na stronę Biuletynu Informacji Publicznej gdyńskiego magistratu: www.gdynia.pl/bip .

Wirtualny urzędnik to innowacyjna technologia, stworzona przez firmę InteliWISE S.A, z siedzibą w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni (zabierz głos/oceń prezydenta). Powstała m.in. dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oprogramowanie ułatwia dostęp do informacji o usługach świadczonych przez Urząd Miasta. Wystarczy wpisać w odpowiednie okienko pytanie lub wybrać jeden z podanych tematów. Wirtualny urzędnik działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje odpowiedź bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.

Co istotne, pytania mogą być sformułowane w indywidualny sposób, z użyciem języka potocznego. Będą właściwie zrozumiane dzięki pracy urzędników z Sali Obsługi Mieszkańców. Przez kilka tygodni wieloosobowy zespół analizował pytania przesyłane drogą elektroniczną. Pracował nad ich wyborem, a także jak najbardziej przyjazną formą odpowiedzi.

Choć to tylko dodatek do oprogramowania, warto wspomnieć, że gdyński wirtualny urzędnik to awatar – sympatyczna i urodziwa młoda kobieta. W dodatku jest bardzo empatyczna, np. osoba, która chciałaby wyrobić nowy dowód, ponieważ stary zgubiła, usłyszy najpierw słowa otuchy: „Nie przejmuj się”, a potem odpowiedź, co robić dalej.

Projekt ma charakter pilotażowy, dlatego przygotowana baza zawiera odpowiedzi związane z około 200 tematami z różnych dziedzin życia. Dotyczą one: dowodów osobistych, praw jazdy, rejestracji pojazdów, ewidencji ludności, działalności gospodarczej, Urzędu Stanu Cywilnego, a także innych zagadnień z zakresu działalności wydziałów: spraw społecznych, polityki gospodarczej i nieruchomości, geodezji, architektoniczno-budowlanego, dochodów, środowiska, edukacji.

Nie jest to pełny zakres usług świadczonych przez Urząd Miasta Gdyni. Jeśli wirtualnego urzędnika polubią mieszkańcy, to baza serwisu będzie sukcesywnie uzupełniana. Określeniu efektywności i popularności oprogramowania posłużą m.in. oceny wystawiane przez użytkowników, a także ich komentarze.

Wirtualny urzędnik to kontynuacja konsekwentnych starań poprawiających dostępność Urzędu Miasta Gdyni. Kilka lat temu Miejski Portal Internetowy, jako pierwszy w Polsce, został udźwiękowiony i dostosowany w ten sposób do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących.

Jak przypomina magistrat sala Obsługi Mieszkańców przyjmuje klientów codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00, a w każdą sobotę w godz. 8.00-14.00 – co jest  krajowym ewenementem. Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości to także pionierska inicjatywa, skracająca do pół godziny formalności związane z założeniem działalności gospodarczej. 

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Załatwianie spraw, przez internet to może być początek eliminacji korupcji urzędniczej.Ważne , aby w tym kierunku poszły inne urzędy.

autor:agro123.pl, 2012-04-04 21:42:34 odpowiedz

Jestem niepełnosprawny.Taki wirtualny urzędnik jest dla mnie zbawienny,Myślę,iż będzie to rozpropagowane na cały kraj.Pomysł supr!!!

Jan Krzepkowski, 2012-04-03 17:04:50 odpowiedz

Taki wirtualny urzędnik jest bardzo pożądany, w obecnie bardzo szybkim życiu i niezbyt miłą obsługą w urzędach.W dobie internetu to strzał w dziesiątkę

Bogdan Krzepkowski , 2012-04-03 16:58:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE