PARTNER PORTALU
  • BGK

Wszystkie umowy urzędu miasta będą publikowane

  • PAP    18 lipca 2014 - 17:34
Wszystkie umowy urzędu miasta będą publikowane

Informacje o wszystkich umowach zawieranych przez urząd miasta w Lublinie będą publikowane w specjalnym rejestrze na stronie internetowej BIP. Ma to m.in. ułatwić mieszkańcom orientację, na co wydawane są publiczne pieniądze.




"Bardzo ważna jest dla nas zasada jawności i transparentności tego, co robimy. Samorząd nie ma nic do ukrycia" - powiedział w piątek na konferencji prasowej prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Rejestr ma być publikowany od 1 sierpnia na stronie internetowej urzędu miasta w Biuletynie Informacji Publicznej http://www.bip.lublin.eu/. Będą w nim podawane m.in. informacje o kontrahencie, przedmiocie i wartości umowy, z uwzględnieniem ograniczeń nakładanych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Stopniowo ma być uzupełniany o wcześniej zawarte tegoroczne kontrakty. Lubelski urząd miasta zawiera rocznie około 4-5 tys. umów.

Utworzenie rejestru jest reakcją na rosnącą liczbę wniosków skierowanych do urzędu miasta o udostępnienie informacji publicznej. W 2011 r. tych wniosków było 72, w 2012 r. - 155, w 2013 - 264, a w tym roku już 166. "Spodziewamy się, że w całym bieżącym roku liczba tych wniosków przekroczy 300" - ocenił Żuk.

Żuk podkreślił, że traktuje te wnioski jako "ważny przejaw aktywności obywatelskiej" i zależy mu na tym, aby ta aktywność była jak największa. Zaznaczył przy tym, że przygotowanie odpowiedzi na niektóre wnioski wymaga bardzo dużo pracy urzędników, w przypadku szeroko zakreślonych zapytań. Podał przykład Fundacji Wolności, która wnioskowała o udostępnienie informacji o umowach zawartych przez urząd w ciągu kilku lat.

Inne pytanie zadane przez jednego z mieszkańców dotyczyło szczegółowych informacji o wyjazdach służbowych wszystkich urzędników w latach 2010-2014. "To jest 8 tys. wyjazdów. Na przygotowanie informacji dotyczących jednego wyjazdu służbowego w formie żądanej przez wnioskodawcę trzeba poświęcić około 20 minut. Gdyby przygotowaniem odpowiedzi zajmował się jeden urzędnik, zajęłoby mu to ponad rok. My to zrobimy, ale trzeba pamiętać, że to kosztuje" - tłumaczył Żuk i apelował o zawężanie pytań do kwestii, które rzeczywiście interesują mieszkańców.

W osobnym rejestrze, także od 1 sierpnia, mają być publikowane wnioski o udostępnienie informacji publicznej i odpowiedzi na nie.

W przyszłości urząd planuje też uruchomić kolejny rejestr, który będzie zawierał rozmaite ekspertyzy, opinie, raporty i inne opracowania dotyczące m.in. przygotowywanych inwestycji, ponieważ napływają wnioski o ich udostępnienie w trybie dostępu do informacji publicznej. Żuk zaznaczył, że tego rodzaju materiały mogą być wykorzystane przez kancelarie prawne czy firmy doradcze w ich działalności komercyjnej. "Nie mamy na to wpływu, regulacja prawna jest taka, że musimy je udostępniać" - zauważył.

Prezes zarządu Fundacji Wolności Krzysztof Jakubowski powiedział PAP, że cieszy się z decyzji prezydenta. Podkreślił, że lubelski urząd miasta skrupulatnie odpowiadał na zadawane pytania. "Właśnie o to nam chodziło, o większą jawność. Publikowanie tych rejestrów ułatwi obywatelom dostęp do informacji, a też będzie korzystne dla urzędników, bo pomoże wykazać, że nie mają nic do ukrycia. W przypadku kolejnych pytań, będą mogli odsyłać do gotowych informacji na stronach internetowych BIP" - powiedział Jakubowski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.