Załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną: Gdzie najwięcej zadowolonych?

• W opolskim, lubuskim, pomorskim i wielkopolskim internauci są najbardziej zadowoleni z działania urzędowych strony w sieci.
• Znacznie gorzej jest w łódzkim, mazowieckim i świętokrzyskim.
Załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną: Gdzie najwięcej zadowolonych?
Zdecydowana większość aktywnych załatwienie sprawy przez internet ocenia pozytywnie (fot.fotolia)

Jak co roku resorty cyfryzacji przeprowadził badanie „E-administracja w oczach internautów”. Jego celem było poznanie opinii internautów na temat korzystania z e-administracji, określenie poziomu znajomości serwisów internetowych administracji publicznej oraz określenie potrzeb i postaw wobec załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną.

Kto korzysta z e-administracji?

W badaniu wzięło udział 4,8 tys. internautów. Wśród użytkowników e-administracji można wyróżnić nich trzy typy.

W grupie osób z praktyką w załatwianiu spraw urzędowych przez internet mamy użytkowników aktywnych (25%) oraz nieprzekonanych (29%). Pozostałą część stanowią niedoświadczeni (46%), którzy do tej pory nie korzystali z usług publicznych online.

Zdecydowana większość aktywnych załatwienie sprawy przez internet ocenia pozytywnie (90%). Aż 98% zapowiada, że w przyszłości skorzysta z usług e-administracji.

Najbardziej zadowoleni z działania urzędowych strony w internecie są mieszkańcy opolskiego,  lubuskiego, pomorskiego i wielkopolskiego. Znacznie gorzej jest w łódzkim, mazowieckim i świętokrzyskim.

Tylko 28% nieprzekonanych woli załatwiać sprawy urzędowe przez internet, podczas gdy większość (56%) wybiera kontakt osobisty.

Ta grupa znacznie rzadziej niż w poprzednia pozytywnie ocenia sposób świadczenia usług e-administracji (53%). Na gorszą ocenę mogą wpływać doświadczenia nieprzekonanych internautów: blisko połowa z nich (47%) załatwiła swoją sprawę tylko częściowo, a 18% bez powodzenia.

W segmencie niedoświadczonych aż trzy/czwarte respondentów opowiada się za osobistym kontaktem z urzędem w celu załatwienia sprawy. Mimo to 59% deklaruje, że w przyszłości zdecydowanie lub prawdopodobnie posłuży się w tym celu internetem.

Najbardziej popularnym serwisem okazała się Platforma Usług Elektronicznych ZUS, którą zna ponad 30 procent internautów.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zadowolenie Polaków z usług e-administracji jest największe w Holandii. W Polsce nie ma żadnych sensownych usług e-administracji. Trudno cokolwiek w rozsądnym terminie i w łatwy sposób załatwić osobiście lub za pośrednictwem pisma złożonego za pośrednictwem poczty a co dopiero przez tzw. e-urząd. Np.... taki ZUS to przewlekle prowadzi sprawy i nic nie pomagają ani monity zagranicznych instytucji ani wnioskodawców , w d.... terminy załatwiania spraw wg przepisów k.a. czy rozporządzeń UE, pozostałe instytucje jak załatwią sprawę i odpiszą to trzeba szukać tłumacza do objaśnienia ich odpowiedzi i adwokata dla prowadzenia sprawy.
Natomiast udostępnienie na stronie internetowej krzywo zescanowanych formularzy i dokumentów z nieaktualnym opisem stanu prawnego nie nazywajmy e-administracją.
rozwiń

wielkilas, 2016-10-21 10:41:01 odpowiedz

Systemy IT w administracji:
zajrzyj na stronę Artmetic!

artmetic ekonsulting, 2016-10-21 01:31:34 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE