Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku udostępnia dane programistom

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku od maja 2017 r. udostępnia swoje dane informatyczne programistom.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku udostępnia dane programistom
Od teraz w Gdańsku można łatwo tworzyć aplikacje mobilne dotyczące komunikacji miejskiej. (fot. J.Pinkas, gdansk.pl)

• Specjaliści od zarządzania transportem publicznym w Gdańsku dzielą się danymi, które sami wykorzystują w codziennej pracy i liczą na ich twórcze wykorzystanie.

• Wszystkie dane są przygotowane w uniwersalnym formacie używanym do tworzenia aplikacji mobilnych. 

• Pracownicy ZTM dołożyli też obszerny słowniczek pojęć, aby programiści mogli łatwiej powiązać ze sobą poszczególne wątki.

Jaki informuje gdański magistrat, otwarcie danych dotyczących transportu publicznego poprzedziły dwa “milowe kroki”. Pierwszym było uruchomienie w 2008 r. Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP), który usprawnił zarządzanie transportem miejskim. W ramach tego etapu 350 pojazdów (autobusy i tramwaje) zostało wyposażone w urządzenia pokładowe wraz z GPS.

Drugim ważnym krokiem było wdrożenie zintegrowanego systemu sterowania ruchem w Trójmieście Tristar, w grudniu 2015 r. W ramach wprowadzania systemu Tristar zmodernizowano 350 urządzeń SIP w pojazdach, zainstalowano 100 nowych urządzeń pokładowych w kolejnych autobusach i tramwajach, włączono pojazdy gdyńskiej komunikacji zbiorowej do systemu.

Zbiór “Otwarte dane ZTM w Gdańsku - Tristar” podzielony jest na dwie kategorie danych: statyczne i dynamiczne. Opatrzony został precyzyjnym opisem poszczególnych zasobów, z częstymi odwołaniami do powiązań z innymi zasobami. Pracownicy ZTM dołożyli też obszerny słowniczek pojęć - żeby programista mógł łatwiej powiązać ze sobą poszczególne wątki.

Czytaj tez: Samorządy podchodzą nieufnie do usług cyfrowych? To stereotyp

Wszystkie dane przygotowano w formacie JSON, który jest uniwersalnym formatem używanym do tworzenia aplikacji mobilnych.

W kategorii danych statycznych znaleźć można m.in.: rozkłady jazdy, listę linii, listę przystanków (wraz ze współrzędnymi i cechami, np. przystanki na żądanie, nie dla pasażera), czy listę tras.

Wszystkie dane statyczne są aktualizowane raz dziennie, ok. godz. 6 rano - co twórca aplikacji wykorzystującej te informacje również powinien mieć na uwadze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.