Zaufany profil zamiast podpisu elektronicznego

Za kilka miesięcy osoby pragnące załatwiać sprawy urzędowe przez internet nie będą musiały kupować elektronicznego podpisu. Zastąpi go zaufany profil, czyli konto w specjalnie utworzonej bazie, za które nie trzeba będzie płacić.

Projekt przygotowuje MSWiA. Ma on ułatwić kontakt obywatelom z instytucjami administracji publicznej w załatwianiu spraw urzędowych spraw. Zamiast fatygować się osobiście z dokumentami i własnoręcznym podpisem do urzędu, będzie można to zrobić w domu przez Internet.

Warunkiem korzystania z zaufanego profilu, który w kontaktach z urzędem może być używany jak własnoręczny podpis, jest posiadanie konta na ePUAP, czyli w bazie ministerstwa. Umożliwia ono komunikację z urzędami. Użytkownik konta na ePUAP może poprosić np., aby zamiast otrzymywać dokumenty z urzędu skarbowego tradycyjną pocztą, mógł je dostawać w formie elektronicznej na swoje konto.

Osoba z dokumentem tożsamości będzie musiała pójść do tzw. punktu potwierdzenia, gdzie wyznaczony urzędnik stwierdzi, czy dane, które taka osoba umieściła na swoim koncie ePUAP, są zgodne z danymi w jego dokumencie. Jeśli okaże się, że tak, wtedy profil takiej osoby będzie zaufany. Dokumenty wysyłane z tego konta będą traktowane, jako podpisane przez właściciela konta.

Tzw. punkty potwierdzenia będą się mieściły w oddziałach ZUS-u, urzędach skarbowych oraz w niektórych urzędach wojewódzkich. Ma ich być kilkaset w całym kraju.

Zaufany profil jest stworzony tylko do kontaktu obywatela z administracją państwową. System zacznie działać pod koniec roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

BZDURA następne obciążenie urzędów które rząd nie zapewnia pieniędzy . Ale tworzy ustawy psychologiczne tj. nie my a wy odpowiadacie za nasze .........

weneca, 2010-08-30 14:24:01 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE