PARTNER PORTALU
  • BGK

Znamy przyczyny awarii systemów informatycznych. Co z bezpieczeństwem danych?

  • AKC    14 czerwca 2018 - 16:50
Znamy przyczyny awarii systemów informatycznych. Co z bezpieczeństwem danych?
Awaria miała miejsce we wtorek, 12 czerwca (fot. www.coi.gov.pl)

Wiadomo już co było przyczyną wtorkowej (12 czerwca) ogólniopolskiej awarii systemu rejestrów państwowych. W jej efekcie nie działały systemy obywatel.gov.pl, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl.




Przypomnijmy, 12 czerwca w godzinach porannych nastąpiła awaria systemów obywatel.gov.pl, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl. Niedostępne były też systemy SRP, CEPiK oraz ePuap. W związku z awarią nie działała także aplikacja Źródło, czyli program do edycji oraz przetwarzania danych gromadzonych w Systemie Rejestrów Państwowych.

Jak podaje Centralny Ośrodek Informatyki (COI), przyczyną niedostępności systemu rejestrów państwowych była awaria jednego z elementu infrastruktury teleinformatycznej. Wywołało to pojawienie się poważnych problemów w komunikacji pomiędzy ośrodkami przetwarzania danych. W konsekwencji doszło do wysycenia łączy oraz propagacji na systemy pracujące w ośrodkach.

- Aktualnie trwa pogłębiona analiza bezpośredniej przyczyny wystąpienia awarii wspomnianego elementu we współpracy z jego producentem. Wnioski z analizy zostaną w pierwszej kolejności przekazane do Ministerstwa Cyfryzacji - mówi Igor Ryciak, rzecznik prasowy COI.

W związku zaistniałą sytuacją, dodatkowo w celu zwiększenia bezpieczeństwa systemów, przeglądowi zostanie poddana architektura ośrodków oraz przeprowadzone będą testy przełączeniowe. Weryfikacji zostaną też poddane procedury awaryjne.

Od niezawodności tych systemów zależy bowiem codzienna praca urzędów w całym kraju. 

- Jako informatycy samorządowi nie mamy wpływu na działanie tych systemów, nie mamy umowy SLA na te usługi, co oznacza, że nie mamy – jako urzędy – możliwości ich egzekwowania, tak jak ma to miejsce w wypadku dostawców usług komercyjnych. Chcielibyśmy jednak, żeby były to systemy działające sprawnie, bo ich dostępność rzutuje na pracę wszystkich urzędników - mówił w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl Jacek Orłowski, wiceprzewodniczący Sekcji Informatyków Administracji Publicznej Polskiego Towarzystwa Informatycznego 

Czytaj też: Awaria systemów informatycznych. Informatyk: "Padło" wszystko, a my nie mogliśmy nic zrobić

Jak podkreśla Ryciak, mimo że awarii zachowana została integralność danych i nie były one zagrożone.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.