PARTNER PORTALU
  • BGK

Obwód kaliningradzki: Rozwój regionów i miast nadbałtyckich z problemami

  • aw/PAP    7 września 2017 - 16:16
Obwód kaliningradzki: Rozwój regionów i miast nadbałtyckich z problemami
Port w Kaliningradzie jest jedynym portem na zachodzie Rosji, który nie zamarza, więc jest czynny cały rok (fot.commons.wikimedia.org/Mehlauge)

Przykład regionu i portu w Kaliningradzie to przykład bariery, które mogą ograniczać współpracę portów i regionów nadmorskich.




• O możliwościach współpracy oraz barierach w rozwoju regionów nadmorskich rozmawiali w czwartek (7 wrześnie) eksperci na jednym z paneli w trakcie XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju.

• Podkreślili, że jedną z największych barier są sankcje gospodarcze.

Mer ukraińskiego miasta Mikołajów Oleksander Sienkevych zaznaczył, że w latach 90-tych miasto było potęgą w budowaniu statków.

"Niestety, po zmianie ustrojowej musieliśmy się nakierować bardziej na strefę przybrzegową, a mamy ponad 132 km nabrzeża. Powoli nam się to udaje. W ubiegłym roku Chińczycy i Amerykanie zainwestowali w nasz port 130 mln dolarów. Pieniądze przeznaczone były na rozbudowę infrastruktury do przeładunku suchego" - dodał.

Sienkevych podkreślił, że problemem w rozwoju miasta są opłaty portowe obciążające statki, które odwiedzają miejscowy port. "Jesteśmy pod tym względem najdrożsi na świecie. Mimo wszystko w następnym roku planujemy przeładować 40 mln ton ładunku" - powiedział mer Mikołajowa i wyraził nadzieję, że miasto znajdzie się na budowanym obecnie nowym Jedwabnym Szlaku.

Inny uczestnik panelu - prezes rosyjskiej fundacji studiów społeczno-ekonomicznych i politycznych "Strategia Regionalna" Solomon Ginzburg w swoim wystąpieniu podkreślił, że przez trzy lata obowiązywania sankcji gospodarczych między UE a Rosją straty wyniosły 160 mld euro.

"Handel między Rosją a UE skurczył się o 40 proc. Mimo to UE dla Rosji jest ciągle najważniejszym graczem gospodarczo-politycznym. Rubel, złoty i hrywna głosują za współpracą, bo wszyscy na sankcjach tracą" - przekonywał.

Ginzburg wskazał, że port w Kaliningradzie ma ogromny potencjał rozwoju i może być "mini hubem" dla współpracy między partnerami z UE i Rosji. W jego ocenie, gdyby współpraca się układała, oba podmioty mogłyby wspólnie konkurować z USA czy Koreą Południową.

Przypomniał, że port w Kaliningradzie jest jedynym portem na zachodzie Rosji, który nie zamarza, więc jest czynny cały rok.

Kolejny uczestnik panelu - adiunkt z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Krzysztof Żęgota zwrócił uwagę na bariery, które mogą ograniczać współpracę portów i regionów nadmorskich na przykładzie regionu i portu w Kaliningradzie.

"Pierwszym problemem jest peryferyjność zarówno woj. warmińsko-mazurskiego jak i portu w Kaliningradzie. Peryferyjność pogłębiło jeszcze wejście Polski do UE i strefy Schengen, co skutkowało wprowadzeniem wiz" - wymienił.

Żęgota dodał, że kolejną barierą współpracy między regionem z Polski a Kaliningradem jest "szerokopojęta asymetryczność". "W przypadku Kaliningradu jest to duże miasto i potężny port, ale małe zaplecze terytorialne. Z drugiej strony mamy mały port w Elblągu, z niewykorzystanymi możliwościami i potężne zaplecze terytorialne" - podkreślił.

O szansach i możliwościach pozyskania pieniędzy na inwestycje w regionach nadmorskich mówiła z kolei Dominika Butkiewicz ze wspólnego sekretariatu programu Interreg Południowy Bałtyk.

Zaznaczyła, że budżet programu wynosi 70 mln zł, a jego celem jest zwiększenie potencjału regionów położonych nad Bałtykiem.

"Mamy kilka szczegółowych celów, w tym m.in. tworzenie miejsc pracy w harmonii ze środowiskiem morskim, wsparcie małych firm, lepsze wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych, a co za tym idzie rozwój turystyki" - powiedziała Butkiewicz i zachęcała do aplikowania po pieniądze.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.