PARTNER PORTALU
  • BGK

Narzędzia informatyczne w niektórych szkołach to wciąż swoista rewolucja

  • Mariola Zdancewicz    25 stycznia 2018 - 07:39
 Narzędzia informatyczne w niektórych szkołach to wciąż swoista rewolucja
Marzena Wodzińska (fot.merkuriusz.com.pl)

Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 ma on służyć podniesieniu kompetencji cyfrowych ponad jedenastu tysięcy uczniów i pięciu tysięcy nauczycieli z sześciuset szkół całej Wielkopolski- mówi członek zarządu woj. wielkopolskiego Marzena Wodzińska.




Projekt "Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020" jest wdrażany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, a realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Skąd pomysł na projekt?

Marzena Wodzińska: Zrodził się on wiele lat temu. Program "Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020" jest kontynuacją zrealizowanych już przez Województwo Wielkopolskie dwóch projektów systemowych: "eSzkoła - Moja Wielkopolska" i "eSzkoła Wielkopolska - Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan", w których stawialiśmy na rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.

Działania realizowane w obecnym projekcie mają być uzupełnieniem wcześniejszych inicjatyw. Docelowo zmierzamy do stworzenia systemu sprawnie działającej infrastruktury informatycznej we wszystkich wielkopolskich szkołach i placówkach oświatowych.

Jaki jest cel projektu? Proszę o przybliżenie idei.

Mówiąc najogólniej, ma on służyć podniesieniu kompetencji cyfrowych ponad jedenastu tysięcy uczniów i pięciu tysięcy nauczycieli z sześciuset szkół całej Wielkopolski. Zamierzamy to osiągnąć, po pierwsze, poprzez budowę sieci Wi-Fi w budynkach szkolnych należących do samorządów powiatowych i gminnych, umożliwiającej korzystanie z Internetu całej społeczności szkolnej, oraz utrzymanie tej sieci przez okres realizacji projektu.

Po drugie, poprzez wyposażenie pracowni przedmiotowych w tych szkołach w cyfrowe narzędzia dydaktyczne, między innymi w laptopy, tablety, wspierające realizację programu nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Po trzecie, stworzymy i udostępnimy szkołom aplikacje cyfrowe umożliwiające kontynuację zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkołach także po zakończeniu projektu.

Równolegle szkoły będą uczestniczyć w szeregu działań merytorycznych, takich jak: konferencje, szkolenia dla nauczycieli, oraz korzystać z doradztwa metodycznego i naukowego.

Czy można powiedzieć, że to jest projekt ukierunkowany na podniesienie zarówno kompetencji nauczycieli, jak i poziomu kształcenia?

Projekt ma strukturę kaskadową. Najpierw doskonalimy nauczycieli, a potem oni, wyposażeni w odpowiednią wiedzę i umiejętności, wracają do szkół, żeby podnosić kompetencje swoich uczniów poprzez realizację projektów uczniowskich na zajęciach pozalekcyjnych.

Czy można powiedzieć, że to będzie rewolucja w nauczaniu?

Zastosowanie narzędzi informatycznych w procesie kształcenia może być swoistą rewolucją w niektórych szkołach, jednak, biorąc pod uwagę skalę makro, nie możemy mówić o rewolucji. Projekt nie zmierza do całkowitej modyfikacji w podejściu do systemu kształcenia, lecz do jego rozwoju. Projekt jest innowacyjny, ale nie jest rewolucyjny. Nie dokonujemy zmiany na poziomie programów czy treści kształcenia, lecz na poziomie metod i narzędzi dydaktycznych.

Kto skorzysta najbardziej na projekcie?

Wszyscy uczestnicy i przedstawiciele społeczności szkolnej - uczniowie, nauczyciele, rodzice, a także środowisko, w którym funkcjonuje szkoła.

Ile projekt kosztuje i z jakich funduszy będzie realizowany?

Wartość projektu to 105.773 999,98 zł. 85 proc.tej kwoty pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, 10 proc.z budżetu państwa, a 5 proc.stanowi niepieniężny wkład własny.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.