Czy PKP PLK stracą kolejne miliardy złotych?

  • Bartosz Dyląg
  • 12-09-2017
  • drukuj
W latach 2011-2015 PKP PLK nie wykorzystały miliardów złotych przeznaczonych na projekty kolejowe. O tym, jak będzie teraz, mówi PortalSamorzadowy.pl Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Czy PKP PLK stracą kolejne miliardy złotych?
W tym roku PKP PLK podpisały umowy na ponad 13 mld zł, do końca roku będą podpisane następne umowy opiewające na kilka miliardów złotych. (fot. PKP PLK)

Zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy na lata 2016-2020, z możliwością realizacji do 2023, opiewa na 67 mld zł.

– To ogrom pieniędzy w stosunku do poprzedniej perspektywy, gdzie zrealizowano ponad 19 mld zł. Musimy więc zrealizować trzykrotnie więcej – twierdzi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Prezes PKP PLK zapewnia, że nie powtórzy się sytuacja z lat 2011-2015, kiedy PKP PLK nie wykorzystały miliardów złotych przeznaczonych na projekty kolejowe.

- W roku 2016 dokonywaliśmy korekty Programu poprzez przesuwanie terminów, które w wielu sytuacjach nakładały się na siebie. Dzięki tej korekcie jestem przekonany, że KPK będzie zrealizowany – dodaje Ireneusz Merchel.

W tym roku PKP PLK podpisały umowy na ponad 13 mld zł, do końca roku będą podpisane następne umowy opiewające na kilka miliardów złotych. W bieżącym roku spółka chce przekroczyć 20 mld zł podpisanych umów, w przyszłym roku podpisać umowy na kolejne 10 mld.

– Jeśli to wszystko zsumujemy, to dwie trzecie wartości Krajowego Programu Kolejowego będzie z podpisanymi umowami – zwraca uwagę prezes PKP PLK.

Wśród najważniejszych inwestycji w ruchu międzyregionalnym, realizowanych przez PKP PLK, Ireneusz Merchel wskazuje inwestycje Warszawa-Lublin oraz Warszawa-Poznań. W ruchu aglomeracyjnym w pierwszej kolejności warto jego zdaniem wymienić Kraków, gdzie jest dobudowywana druga para torów. Dwa tory będą tam wydzielone tylko dla ruchu aglomeracyjnego. W Warszawie modernizowana jest linia obwodowa, która od 2020 roku umożliwi wejście na linię średnicową. Od kilku dni modernizowana jest też linia Warszawa-Grodzisk Mazowiecki.

Cały wywiad z prezesem PKP PLK Ireneuszem Merchelem w wideo poniżej:

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Linia kolejowa E-30 (międzynarodowa) na odcinku Kraków-Rzeszów miała być już kilka lat temu przystosowana do prędkości 160km/h. Niestety często pociąg hamuje gdyż nadal prowadzone są prace i poprawki (Ropczyce, Sędziszów Młp., Tarnów). Sam dworzec i stacja PKP Rzeszów Główny ma być gruntownie przebu...dowana do 2020 roku. Zobaczymy czy zdążą. Dobrze, że środki są do 2023 r. rozwiń

Grzegorz - Rzeszów, 2017-09-13 10:33:54 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE