112 pojawiło się w Opolu

We wtorek rozpoczęło działalność Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratowniczego w Opolu. Jego celem jest obsługa osób łączących się z alarmowym numerem 112.
112 pojawiło się w Opolu

Operatorzy centrum łączą dzwoniących według potrzeb z policją, strażą lub służbami ratowniczymi. Jak poinformował dyrektor gabinetu wojewody opolskiego Szymon Ogłaza, zadaniem WCPR jest odciążanie dyspozytorów poszczególnych służb – straży, policji czy pogotowia – w kwestiach związanych z przyjmowaniem zgłoszeń.

Czytaj też: Kolejne WCPR-y w systemie dla 112-ki

„Średnio dziennie operatorzy numeru 112 w już działających WCPR-ach odbierają około 300-350 telefonów, z czego 70 procent nie jest związana z działalnością żadnej ze służb, do których powinny trafiać te telefony” – wyjaśnił Ogłaza.

Poinformował też, że każdy z operatorów pracujących w uruchomionym we wtorek Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratowniczego (WCPR) zna przynajmniej jeden obcy język europejski – angielski, niemiecki, rosyjski – tak, by móc przyjmować zgłoszenia również od obcokrajowców przebywających w woj. opolskim.

Kierownik WCPR w Opolu Henryk Ferster dodał, że na razie opolskie centrum obsługuje zgłoszenia z miasta Opola i powiatu opolskiego. Do końca tego roku ma obsługiwać całe województwo.

Ferster wyjaśnił, że WCPR podlega Wydziałowi Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego opolskiego urzędu wojewódzkiego. Centrum pracuje całodobowo. Na każdej zmianie telefony przyjmuje obecnie czterech operatorów, którzy po zapoznaniu się z tematem rozmowy łączą dzwoniącego z odpowiednimi służbami – policją, strażą lub innymi służbami ratowniczymi. Docelowo w WCPR ma pracować w sumie 20 operatorów.

Według informacji kierownika opolskiego WCPR koszt przebudowy i remontu pomieszczeń, w których znajduje się centrum, oraz zakupu wyposażenia biurowego, wyniósł 2 mln 247 tys. zł. Pieniądze te pochodziły z rezerwy budżetu państwa. „Sprzęt, na którym pracujemy – m.in. komputery czy konsole – został użyczony WCPR przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych” – dodał Ferster.

Opolski WCPR jest siódmym takim centrum w kraju. Podobne centra działają już w Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Kielcach, Olsztynie i Krakowie. Dotychczas opolanie dzwoniący na nr 112 z telefonu stacjonarnego łączeni byli ze strażą pożarną, a z telefonu komórkowego – z najbliższym posterunkiem policji. Połączenia z numerami 997, 998 i 999 się nie zmieniają – rozmowy łączone są odpowiednio z policją, strażą i pogotowiem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE