PARTNER PORTALU
  • BGK

5,6 mln osób odwiedziło Gdańsk w ciągu 9 miesięcy 2014 roku

  • PAP    6 kwietnia 2015 - 12:25
5,6 mln osób odwiedziło Gdańsk w ciągu 9 miesięcy 2014 roku
Do Gdańska przyjechało 1,1 mln turystów z kraju i zagranicy. Fot. gdansk.pl

5,6 mln osób odwiedziło Gdańsk od marca do grudnia 2014 roku - podaje Gdańska Organizacja Turystyczna. Szacuje się, że Pomorze mogło odwiedzić ok. 8 mln osób. Każdego roku notuje się około 10 proc. wzrost liczy odwiedzających miasto i region.




Prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Łukasz Wysocki poinformował PAP, że każdego roku w porównaniu z poprzednim notowany jest w Gdańsku ok. 10 proc. przyrost liczby odwiedzających. Ocenił, że pod względem liczby turystów Gdańsk jest w pierwszej trójce-czwórce najczęściej odwiedzanych miast w kraju.

Do Gdańska przyjechało 1,1 mln turystów z kraju i zagranicy (mieli nocleg) i 4,5 mln odwiedzających (bez noclegu). Miasto najchętniej odwiedzali turyści z woj. mazowieckiego (14,3 proc.) a zza granicy - Niemcy (ponad 26 proc.), Brytyjczycy (17 proc.) i Rosjanie (13 proc.). Jako powód przyjazdu turyści najczęściej wymieniali wypoczynek i relaks (73 proc.), zwiedzanie (ponad 62 proc.) i zakupy (18,0 proc.). Imprezy kulturalne przyciągnęły ok. 10 proc. pytanych turystów.

Turyści odwiedzają przede wszystkim Główne Miasto (60 proc.), Bazylikę Mariacką (21 proc.), Westerplatte, Dwór Artusa i stadion piłkarski PGE Arena (po ok. 10 proc.). Oszacowano, że łączne wydatki turystów w Gdańsku w ub. roku wyniosły ok. 2,2 mln zł. Średni wydatek turysty oszacowano na 908 zł, a osoby odwiedzającej na 267 zł.

Dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Gdańsku Krystyna Hartenberger-Pater zauważyła w rozmowie z PAP, że na Pomorzu notowana jest duża dynamika wzrostu liczby turystów. Podała, że przed 2012 rokiem region średnio odwiedzało ok. 5-5,5 mln turystów rocznie, w 2012 (rok organizacji mistrzostw EURO) - 6,6 mln, a w 2013 - 7,7 mln turystów. Szacuje się, że w ub. roku region mogło odwiedzić ok. 8 mln turystów. Jak zaznaczyła po 2012 r. dynamicznie rośnie też liczba turystów zagranicznych. "Wzrost liczby turystów ze Skandynawii to około 20 proc. rok do roku" - podała.

Hartenberger-Pater przyznała, że konkurencja w kraju o turystę jest wielka. "Każde większe miasto w Polsce walczy o swoją markę, swoją tożsamość lokalną" - mówi. Jak dodała pod względem rozpoznawalności miast za granicą, Gdańsk jest na trzecim miejscu w kraju, po Warszawie i Krakowie.

Mówiąc o perspektywach rozwoju ruchu turystycznego w Gdańsku i na Pomorzu zauważyła, że zupełnie innej oferty oczekuje turysta krajowy, a innej turysta zagraniczny.

Ze względu na to, że większą część osób odwiedzających Gdańsk i Pomorze stanowią turyści z kraju, w tym zakresie priorytetem jest wydłużenie sezonu. Jak tłumaczy, "w wysokim sezonie letnim już nie jesteśmy w stanie więcej turystów przyjąć". "Naszym priorytetem jest wydłużenie sezonu, żeby turyści przyjeżdżali też w innych miesiącach i tutaj jest problem, bo turyści krajowi są przyzwyczajeni do podróży wakacyjnych" - argumentuje dyrektor.

Według niej dla turysty zagranicznego powinna być przygotowana oferta "bardzo nowoczesna, dynamiczna, w oparciu o pomorskie unikalne wartości". Jak zauważyła Hartenberger-Pater "turysta zagraniczny jest bardziej mobilny, aktywny i on do Polski czy na Pomorze nie przyjeżdża żeby leżeć na plaży, bo to nie jest ten klient, ale on przyjeżdża zwiedzać, doświadczać, przeżywać".

"Liczy się atmosfera, klimat miejsca, taka turystyka miejska" - wymieniła dyrektor. Jej zdaniem oferta dla turysty zagranicznego w Gdańsku powinna być budowana w oparciu o unikalne wartości, jak np. elementy związane z Solidarnością, wolnością, stocznią, ale też z bursztynem, Hanzą.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.