PARTNER PORTALU
  • BGK

Aplikacja mobilna pozwoli głuchym i niedosłyszącym kontaktować się z numerem 112

  • MIW    12 lutego 2018 - 10:05
Aplikacja mobilna pozwoli głuchym i niedosłyszącym kontaktować się z numerem 112
Osoby głuche i niedosłyszące będą mogły łatwiej skomunikować się z operatorami numeru alarmowego 112. (fot. www.kielce.uw.gov.pl)

Jeszcze w tym roku ma ruszyć pilotaż aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Ma ona umożliwić, osobom głuchym i niedosłyszącym, skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112.




  • Zaplanowany na ten rok pilotaż ma pozwolić na przetestowanie aplikacji pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego.
  • Brak takiego rozwiązania był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r.
    To rozwiązanie pomoże nie tylko osobom niedosłyszącym. Umożliwi ono też wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego.

Pilotaż ma być możliwy dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji. Jak przyznaje resort cyfryzacji, brak rozwiązania umożliwiającego osobom głuchym i niedosłyszącym kontakt z numerem 112 był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. Urzędnicy podkreślają przy tym, że to rozwiązanie pomoże nie tylko osobom niedosłyszącym. Aplikacja umożliwi też wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego.

Czytaj: MSWiA wzywa, by nie blokować numeru 112. Prawie 45 proc. zgłoszeń jest fałszywych

- Cieszę się, że w MSWiA mogę nadzorować dokończenie projektu, którego realizację rozpocząłem wspólnie z ministrem Tomaszem Zdzikotem, będąc jeszcze w Ministerstwie Cyfryzacji. Podziękowania w tej sprawie należą się również posłom z Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Głuchych, którzy są mocno zaangażowani w te prace. To przykład nie tylko ponadresortowej inicjatywy, ale również dowód szerszej współpracy politycznej dla rozwiązania problemu pomijanego w minionych kadencjach Sejmu - podkreślił Paweł Majewski, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

W ubiegłym roku MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Wytypowano rozwiązanie, które – jak zapewnia MC – docelowo umożliwi skuteczną komunikację z operatorami numeru 112. Z kolei resort cyfryzacji zamówił w Instytucie Łączności ekspertyzę dotyczącą określenia rozwiązań technicznych i wypracowania standardu przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Niezbędne jest także określenie zmian w obowiązującym prawie m.in. w zakresie obowiązków operatorów oraz warunków technicznych połączeń na numery alarmowe.

Czytaj: Zarządzanie kryzysowe: Samorządy chcą zwiększenia swojej roli

Pilotaż aplikacji ma ruszyć w 2018 r. Pozwoli on przetestować aplikację pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Ma umożliwić także dokonanie analizy, dotyczącej oszacowania ewentualnej konieczności zmian w aplikacji, a także dostosowania systemu w zakresie bezpieczeństwa działania i wydajności dla dużej liczby użytkowników. Po etapie testów aplikacji oraz wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie nastąpi uruchomienie już w pełni funkcjonalnego systemu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.