Bielsko-Biała: Koleje linowe na Szyndzielnię i Skrzyczne czeka metamorfoza

• Rozpoczęła się modernizacja kolei linowej na Szyndzielnię w Bielsku-Białej  i potrwa cztery miesiące.
• Jej koszt wyniesie 12 mln zł.
• Ruszają też przygotowania do przebudowy dolnego odcinka wyciągu na Skrzyczne w Szczyrku – podali gestorzy kolei.
Bielsko-Biała: Koleje linowe na Szyndzielnię i Skrzyczne czeka metamorfoza
Kolej linowa na Szyndzielnię (fot.wikimedia.org/Karol Pławecki)

Wiceprezes bielskiej spółki komunalnej ZIAD, zarządzającej gondolową koleją na Szyndzielnię, Marek Hetnał powiedział, że modernizacja będzie gruntowna. Realizująca ją austriacka firma Doppelmayr wymieni napęd główny, hamulce i linę nośno-napędową, a także wagoniki. Odnowione zostaną budynki stacji; przebudowane będą perony, by niepełnosprawni na wózkach mogli z nich bez kłopotów korzystać.

Obecna kolej jest już przestarzała i wykazuje objawy zużycia. Ma za sobą dwie poważne awarie. Gruntowna modernizacja umożliwi jej dalszą eksploatację. Bez niej kolej, która jest jedną z największych atrakcji turystycznych miasta, musiałby zostać zamknięta.

ZIAD dysponuje pełną kwotą potrzebną na remont. 8 mln zł spółka uzyskała w wyniku podniesienia kapitału akcyjnego. Papiery objął jej właściciel - gmina Bielsko-Biała. We własnym budżecie zabezpieczyła 4 mln zł.

Gondolowa kolej linowa na Szyndzielnię powstała w 1953 r. i do drugiej połowy lat 90. była jedyną tego typu powojenną inwestycją w Polsce. To największa atrakcja turystyczna Bielska-Białej. Według szacunków ZIAD w ciągu 62 lat skorzystało z niej kilkanaście milionów turystów. W 1995 r. kolej została zmodernizowana. Czas przejazdu wynosi 6 minut.

Jesienią formalnie rozpocznie się także druga duża inwestycja w Beskidach. Ruszają przygotowania do przebudowy dolnego odcinka kolei linowej na Skrzyczne, najwyższą górę w Beskidzie Śląskim. Wyciąg, należący do Centralnego Ośrodka Sportu w Szczyrku, jest sercem znajdującego się tu ośrodka narciarskiego. Przestarzałe "krzesełka" zastąpi czteroosobowa kanapa.

Jesienią kompletowana będzie dokumentacja, w tym wszelkie pozwolenia. Wykonawca - włoska firma Leitner rozpocznie przebudowę wiosną, aby w sezonie zimowym nie utrudniać narciarzom korzystania z tras na Skrzycznem.

Kolej linowa na Skrzyczne składa się z dwóch odcinków: dolnego - liczącego 1,6 tys. m. ze Szczyrku do Jaworzyny, a także górnego - o długości blisko 1,2 tys. m - z Jaworzyny na szczyt.

Przebudowa dolnego odcinka kolei w Szczyrku dopełni inwestycję zapoczątkowaną przed kilku laty. Pod koniec 2013 r. oddana do użytku została część górna. Koszt inwestycji wyniósł ok. 20 mln zł. Wówczas zabrakło funduszy na dolną część. W tej chwili COS dysponuje pieniędzmi, które w większości pochodzą z resortu sportu.

Kolej linowa na Skrzyczne powstała pod koniec lat 50. ub. wieku i została zmodernizowana na początku lat 90. Po zakończeniu modernizacji na górę co godzinę będzie mogło wyjechać 2,4 tys. osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE