Bieszczadzka Kolejka Leśna może jeździć również podczas zimy

- 102 tys. osób przewiozła w 2014 roku wąskotorowa Bieszczadzka Kolejka Leśna. Jeśli będą chętni, wąskotorówka będzie kursować także podczas zimy - poinformował prezes fundacji zarządzającej BKL Mariusz Wermiński.
Bieszczadzka Kolejka Leśna może jeździć również podczas zimy
fot. kolejka.bieszczady.pl

"Podczas zimowych ferii szkolnych, czyli pod koniec stycznia i w lutym, uruchomimy kursy w każdą sobotę. Możliwe jest również zamówienie pociągu przez grupy zorganizowane w inne dni tygodnia" - powiedział Wermiński.

Podróże leśną kolejką w okresie zimowym dla turystów rozpoczęto w 2011 r. Lokomotywa Lyd2 ciągnie wagoniki -zabudowane i odkryte ogrzewane umieszczonym w środku wagonu piecem na drewno. "Chcąc nawiązać klimatem do popularnych kuligów na stacji rozpalimy ognisko i podamy gorące napoje. Liczymy na sprzyjające warunki pogodowe" - dodał prezes BKL.

W 2014 roku kolejka przewiozła 102 tys. pasażerów. Zdaniem Wermińskiego, "kończący się rok można uznać za rekordowy". "Atrakcyjność kolejki sprawia, że możemy zgromadzić więcej środków, które w całości przeznaczane są na konserwację i modernizację torowiska, taboru kolejowego oraz budynków stacji" - powiedział. Dodał, że obecnie np. trwa remont torowiska na stacji w Przysłupiu.

Wermiński zaznaczył, że podstawowym źródłem utrzymania bieszczadzkiej kolejki są wpływy ze sprzedaży biletów.

W sezonie letnim kolejka jeździ z Majdanu k. Cisnej do Przysłupia i z Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, a druga 9 km.

Wśród podróżnych dużą popularnością cieszy się skład, który ciągnie parowóz Kp-4, który dwa lata temu, po wielu latach przerwy, wrócił na trasę kolejki. Drugi parowóz tej serii jest eksponowany w zorganizowanym przez fundacje BKL skansenie.

Takimi parowozami - starsze pokolenie nazywa je także "bieszczadzkimi ciuchciami" - w latach 1957-79 kolejarze przewieźli do zakładów drzewnych w Rzepedzi oraz do stacji kolejowej w Nowym Łupkowie ponad jeden mln metrów sześciennych drewna.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała 1898 r. Przez dziesięciolecia służyła do transportu drewna. W 1994 roku ze względów ekonomicznych kolejkę wyłączono z eksploatacji. W 1996 r. utworzona została Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i poprzez organizację przewozów osobowych uczynić z niej atrakcję turystyczną.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE