Bieszczadzka Kolejka Leśna rozpoczyna sezon turystyczny

Wraz z początkiem maja Bieszczadzka Kolejka Leśna zaprasza turystów na przejażdżkę. Na razie będzie kursować w każdy weekend.
Bieszczadzka Kolejka Leśna rozpoczyna sezon turystyczny
(fot. kolejka.bieszczady.pl)

"Przez dłuższy majowy weekend, a potem w każdy weekend maja i czerwca kursujemy dwa razy dziennie z Majdanu do Przysłupa i z Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 kilometrów, a z Majdanu do Balnicy - 9 kilometrów" - powiedział Wermiński.

W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku kolejka będzie jeździć tylko w weekendy, a w lipcu i sierpniu - codziennie. Z kolei w okresie zimowym w każdą sobotę ferii szkolnych lub na zamówienie.

Dużą popularnością wśród podróżnych cieszy się skład, który ciągnie parowóz Kp-4; w 2012 r., po wielu latach przerwy, wrócił na trasę kolejki. Drugi parowóz tej serii jest eksponowany w zorganizowanym przez Fundacje Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej skansenie.

Pracujący dla kolejki parowóz Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Na trasie kolejki leśnej obowiązuje jednak ograniczenie do 15 km/godz. Parowóz ma skrzynię węglową o pojemności 2 ton.

"Takimi parowozami, starsze pokolenie nazywa je także +bieszczadzką ciuchcią+, w latach 1957-79 kolejarze przewieźli do zakładów drzewnych w Rzepedzi oraz do stacji kolejowej w Nowym Łupkowie ponad jeden mln metrów sześciennych drewna" - przypomniał Wermiński.

Kolejka z historią

Tabor kolejki oprócz parowozu Kp-4 stanowi jeszcze lokomotywa spalinowe Lyd2. Do przewozu turystów przygotowanych jest 21 wagonów osobowych.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała 1898 r. Przez dziesięciolecia służyła do transportu drewna. W latach 20. XX wieku przeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP. Wtedy też rozpoczęto przewóz ludzi, który z czasem stał się atrakcją turystyczną.

Na początku lat 90. poprzedniego wieku ze względów ekonomicznych kolejkę wyłączono z eksploatacji.

W 1996 r. utworzona została Fundacja BKL, która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i poprzez organizację przewozów osobowych uczynić z niej atrakcję turystyczną. W 2014 r. wąskotorówka przewiozła 102 tys. osób; najwięcej w swojej historii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE