Dyskusja nad Odrą

  • GK/wzp.pl/umwzp
  • 25-11-2011
  • drukuj
Uwarunkowania naturalne rzeki Odry oraz stan istniejącej infrastruktury na Odrze były tematem spotkania Komisji ds. Transportu przy Unii Izb Łaby/Odry.
Dyskusja nad Odrą
Obrady odbyły się w siedzibie Północnej Izby Gospodarczej. W gronie międzynarodowych gości, którzy odwiedzili Szczecin (zabierz głos/oceń prezydenta) 22 listopada, uczestniczyli reprezentanci Izb z Hamburga, Magdeburga, Drezna i Chemnitz. W spotkaniu wziął również udział prezydent Unii Izb Łaby/Odry, Czech Aster Jiří.

Dyskusję otworzył prezes Północnej Izby Gospodarczej Dariusz Więcaszek, który we wrześniu tego roku wszedł w skład prezydium Unii Izb. Następnie prezydent Aster Jiří poinformował, że celem obrad jest zebranie wszystkich problemów, z jakimi spotyka się transport śródlądowy w dorzeczach Odry oraz Łaby. Podkreślił też, że cieszy się, że w Unii Izb jest reprezentacja miasta posiadającego port morski (zespół portowy Szczecin – Świnoujście).

Pierwszym głosem w dyskusji było wystąpienie dr Jana Wosia, dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej. Jego tematem była sytuacja żeglugi śródlądowej w Polsce na przykładzie granicznego odcinka Odry. Wykazał on w swojej prezentacji, że funkcja transportowa Odry jest ściśle związana z gospodarką wodną.

Dyrektor Woś przedstawił problemy, jakie występują na tym odcinku – coraz gorszy stan zaplecza technicznego i spłycające się koryto rzeki, ale też wskazał przy tym na czynniki wpływające na rozwój infrastruktury.

„Przyjazne dla środowiska rozwiązania aktywizacji usług transportowych pomiędzy ośrodkami gospodarczymi Północnej, Środkowo-Wschodniej i Południowej Europy” to z kolei temat prezentacji Krzysztofa Żarny, zastępcy dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego (zabierz głos/oceń marszałka województwa).

W jego kompetencjach znajduje się m.in. prowadzenie Sekretariatu Technicznego CETC. Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy – CETC-Route65 to obszar drogi nr 65, łączącej Bałtyk z Morzem Adriatyckim, którego główna osią transportową jest właśnie rzeka Odra. Dyrektor Żarna omawiając wątki swojego wystąpienia wymienił inwestycje, które do takiej aktywizacji mogłyby się realnie przyczynić, chodzi m.in. o modernizację śluz i jazów odrzańskich, budowę i modernizację stopni wodnych, a także zbiorników retencyjnych.

Wśród działań natury prawnej przywołane zostały m.in. takie dokumenty jak: podpisanie umowy polsko-niemieckiej dotyczącej modernizacji Odry granicznej czy nowelizacja „Programu dla Odry – 2006”.

Spotkanie w Północnej Izbie Gospdarczej znacznie wybiegło poza wyznaczony limit czasu. To pokazuje, jak istotnym zagadnieniem jest rozwój i integracja szlaków śródlądowych w jednoczącej się Europie. Wśród ustaleń debaty znalazł się postulat przygotowania rezolucji, aby nie wykreślać Odry z listy śródlądowych szlaków wodnych. Treść apelu zostanie przygotowana w gronie członków Unii Izb Łaby/Odry i będzie przedmiotem dyskusji podczas kolejnego spotkania. Odbędzie się ono na początku 2012 roku.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.