Jarosław przeniósł się do XVI wieku

Muzyka na instrumenty klawiszowe z XIV wieku, pochodząca z dworu Jana I Aragońskiego znalazła się w programie poniedziałkowego koncertu XVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej "Pieśń naszych korzeni" w Jarosławiu (podkarpackie).

W wieczornym koncercie w klasztorze ojców Franciszkanów wystąpił zespół Tasto Solo z Hiszpanii, a publiczność mogła wysłuchać gry na renesansowych instrumentach klawiszowych: organetto (małe, przenośne organy piszczałkowe) i klawicymbale. W koncercie zabrzmiała głównie muzyka religijna.

Jan I Aragoński zwany był "miłośnikiem elegancji". Za jego panowania wprowadzono wywodzące się z Francji style Ars Nova i Ars Subtilior. Zachowane w Archiwum Królestwa Aragonii listy dowodzą, że monarcha osobiście zajmował się sprawami nadwornych śpiewaków i instrumentalistów. Kupował m.in. nowe partytury, zamawiał nowe instrumenty, nakazywał naprawę lub dekorowanie instrumentów. Poszukiwał też nowych artystów i zatrudniał nowych muzyków, kształcił i opłacał ich honoraria i pensje.

W festiwalu, który potrwa do następnej niedzieli wystąpi łącznie kilkudziesięciu artystów z dziesięciu krajów: Austrii, Hiszpanii, Włoch, Turcji, Rosji, Belgii, Estonii, Rumunii, Tunezji i Polski.

Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywać się będą w jarosławskich świątyniach, głównie obrządku łacińskiego, ale także i w cerkwi. Zaplanowano również jeden koncert nocny.

Jak podkreślają organizatorzy, tegoroczna impreza połączy w sobie trzy wątki. Pierwszym z nich będzie "misteryjny dramat na Wschodzie i Zachodzie". W ten nurt wpisuje się jedyny zachowany przykład bizantyjskiego teatru liturgicznego "Oficjum o Trzech Młodziankach w Piecu Ognistym", które w całości zostanie pokazane po raz pierwszy od około 400 lat.

Drugim wątkiem będzie turecka mistyczna tradycja suficka. Przypomniana tu zostanie postać i twórczość Wojciecha Bobowskiego (Ali Ufki Beja) - Polaka, który w XVII wieku jako młody mężczyzna został wzięty do niewoli przez Tatarów, a później sprzedany na dwór tureckiego sułtana, gdzie zrobił karierę m.in. jako muzyk i oficjalny tłumacz. Jego zapisy klasycznej muzyki tureckiej są pierwszym i najważniejszym źródłem muzyki otomańskiej XVI i XVII w.

Trzeci wątek to muzyka kobiet: świecka, salonowa Barbary Strozzi, która otworzyła festiwal, oraz średniowiecznej mistyczki, wizjonerki, poetki i kompozytorki Hildegardy z Bingen.

Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które - jak podkreślają organizatorzy - są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków.

W czasie trwania festiwalu odbywać się będą seminaria, na których uczestnicy poznają znaczenie śpiewu, jego roli w kościele i przekazie oraz warsztaty chorałowe i chóru festiwalowego. Jak co roku wezmą w nich udział zarówno artyści występujący na festiwalu jak i publiczność. Zdobyte na nich umiejętności zostaną wykorzystywane podczas mszy w rycie gregoriańskim, która w niedzielę zakończy imprezę. Natomiast chór festiwalowy, który w tym roku składać się będzie głównie z kobiet, wystąpi w koncercie finałowym wykonując średniowieczny moralitet Hildegardy z Bingen.

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie "Muzyka Dawna", które powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je w przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE